ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Світлана Саяпіна
  • Неля Кривошея
  • Дмитро Кривошея

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.314948

Анотація

У статті підкреслено, що наразі актуалізується потреба в наближенні змісту освіти до науки, органічне поєднанні науково-дослідницької, освітньої та викладацької діяльності насамперед у вищій школі, що сприятиме формуванню дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи. Узагальнено погляди вчених, дослідників щодо сутності дослідницької компетентності та зазначено, що, з одного боку, її розглядають як складник професійної компетентності, з іншого, – як невід’ємний компонент загальної та професійної освіти. Наголошено, що дослідницька компетентність майбутнього викладача вищої школи – це одна з ключових компетентностей, що формується під час навчання у ЗВО та складає сукупність знань, умінь, навичок й особистісних якостей, потрібних для ефективної дослідницької діяльності. Виокремлено структуру дослідницької компетентності: операційно-технічну (знання, навички, уміння, професійно значущі якості), мотиваційну (спрямованість, інтерес, мотиви, потреби); практично-діяльнісну (засоби виконання діяльності, результативні показники діяльності) і рефлексивну (аналіз та оцінка відповідності одержаного результату поставленим цілям) галузі. Зауважено, що формуванню дослідницької компетентності здебільшого допомагають навчальні дисципліни професійної («Методологія і методика педагогічних досліджень», «Педагогіка вищої школи») та практичної («Виробнича асистентська та науково-дослідна практична підготовка», «Кваліфікаційна робота») підготовки. Констатовано, що дослідницька компетентність є невід’ємним складником професійного становлення майбутнього викладача вищої школи, бо сприяє покращенню якості науково-педагогічної діяльності, досягненню здобувачами особистісно-значущих результатів, допомагає професійно зростати, залишатися в курсі останніх подій у світі освіти, забезпечує конкурентоспроможність на освітньому ринку праці.

Посилання

Варга, Н.І. (2020). Форми і методи формування дослідницької компетентності майбутнього викладача вищої школи США в магістратурі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2 (47)). 33–38.

Височан, Л.М., Юденкова, О.П., & Капранов, Я.В. (2023). Формування дослідницької компетентності здобувачів закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, (87). 110–113. URL: http://surl.li/jawfx

Головань, М.С., Яценко, В.В. (2012). Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ. (VII). 55–62.

Житомирська, Т. (2023). Формування дослідницької компетентності викладачів у освітній діяльності закладів освіти. Інноваційна педагогіка: науковий журнал, (58 (1)). 141–144.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004 (зі змінами від 23.04.2024 р. № 3642-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Кудла, М. (2020). Формування дослідницької компетентності майбутніх учителів у контексті вимог сучасності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (4), 84–90.

Леврінц, М.І., Варга, Н.І., & Попик, Ю.С. (2023). Розвиток дослідницької компетентності майбутніх педагогів у вищій школі: зарубіжний досвід. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2 (53)). 71–75.

Методичні вказівки до виробничої асистентської та науково-дослідної практичної підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньою програмою «Педагогіка вищої школи» спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки денної та заочної форми навчання: 3-тє вид. перероб. та доповн. / Уклад.: О. Г. Коркішко, А. В. Коркішко, О. М. Сипченко. Дніпро-Слов'янськ: ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2024. 58 с.

Никорак, Я. (2017). Науково-дослідницька компетентність майбутніх педагогів гуманітарного профілю: функціонально-змістовий аспект. Гірська школа українських Карпат, (17). 199–204.

Освітня (освітньо-професійна) програма «Педагогіка вищої школи» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 011 – Освітні, педагогічні науки / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2024. URL: http://surl.li/xlbbjp

Роганова, М.В., Чайка, О.І., & Рашидова, С.С. (2021). Формування науково-дослідної компетентності майбутніх викладачів вищої школи у процесі професійної підготовки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць, (1 (100)). 175–184.

Сисоєва, С.О., Козак, Л.В. (2016). Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС». Україна.

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень, галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 011 Освітні, педагогічні науки: від 11.05.2021 р. № 520. URL: http://surl.li/zqpavo

Cтинська, В., Салига, Н., & Процишин, Н. (2024). Формування дослідницької компетентності студентів у закладі вищої освіти. Інноваційна педагогіка, (69 (2)). 149–152. URL: http://surl.li/efzzzf

Cohen, L. (2007). Research methods in education. New York: Routledge. 2007. 657 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13