ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ НАВИЧКИ ІМІТАЦІЇ У ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У КОНТЕКСТІ ПОВЕДІНКОВОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • Аліна Іваненко
  • Ірина Дмитрієва
  • Катерина Ямполець

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306962

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідження особливостей розвитку у осіб із особливими освітніми потребами імітаційних навичок, які є основою для формування комунікативної компетенції, соціально значущої та адаптивно комунікативної поведінки. Особливого значення набуває вирішення цієї проблеми стосовно дітей із порушенням комунікативної сфери, а саме дітей із розладами аутистичного спектра. Визначено спрямованість сучасних вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень на питання ранньої діагностики та раннього психолого-педагогічного втручання, з’ясування специфіки формування емоційно-вольової та особистісної сфер, визначення ефективних шляхів щодо корекції пізнавальної діяльності та ігрової сфери, охарактеризовано особливості психічних процесів дітей із розладами аутистичного спектра та можливості їхнього розвитку в умовах спеціально організованого психокорекційного навчання і виховання. Наголошено, що у проблемі пошуку ефективних шляхів розвитку соціальної адаптації відкритою залишається низка питань, що пов’язані зі здатністю до імітації поведінки інших людей, тобто здатності до наслідування як форми орієнтування дитини з аутистичними розладами в різних аспектах навколишньої дійсності. Підкреслено, що саме дошкільний вік є сенситивним періодом для формування та розвитку навичок наслідування, які закладають фундаментальну базу для формування навичок спілкування, відіграють важливу роль у соціальному функціонуванні особистості. Встановлено, що порушення розвитку імітаційних навичок у дітей із розладами аутистичного спектра гальмує формування повноцінного поведінкового репертуару та стає значною перешкодою у процесі їхньої соціалізації. Приділено увагу важливості технологій прикладного аналізу поведінки – «Поведінкової терапії» / «АВА-терапії» – як стратегічних інструментів для ефективного розвитку імітаційних навичок у дітей означеної категорії. Розкрито сутність одного із сучасних напрямів поведінкового підходу – Денверську модель раннього втручання (The Early Start Denver Model – ESDM).

Посилання

Скрипник Т. В. (2019). Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. (Skrypnyk T. V. (2019). Children with autism in inclusion: success scenarios. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University).

Шрамм Р. (2021). Дитячий аутизм і АВА: терапія, що грунтується на методах прикладного аналізу поведінки. (Schramm R. (2021). Childhood autism and ABA: therapy based on applied behaviour analysis methods).

Ivanenko A., Bazyma N., Zalanovska L., Brushnevska I., Shulzhenko D., Shvaliuk T. (2021) The Problem of Mental Development in Children with Autistic Disorders. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021, Volume 12, Issue 4, 297-313.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020) Applied Behavior Analysis (3rd Edition). Hoboken, NJ: Pearson Education.

Rogers, S. J., & Dawson, G. (2010). Early Start Denver Model for young children with autism: Promoting language, learning, and engagement. Guilford Press.

Sundberg, Mark L. (2014) VB-MAPP: Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (2nd Edition), Full Set Perfect Paperback.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28