ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ ОГЛЯД НА НАЦІОНАЛЬНУ ОСВІТУ ЛІВОБЕРЕЖНОЇ УКРАЇНИ НА ЗЛАМІ СТОЛІТЬ (ХІХ – ПОЧАТОК ХХ)
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306960Анотація
У науковому дослідженні акцентується увага на проблемах сучасної загальної і професійної освіти національних меншин в Україні. Ці проблеми виражаються у таких чинниках, як слабкість законодавчої бази щодо іноземної освіти, незбалансованість механізмів функціонування змісту освіти для представників етнічних меншин в різних її щаблях і рівнях. В умовах інтеграції українського населення в європейську спільноту, на перше місце виходить визнання і прийняття Україною європейських стандартів освіти.
Окрім того, авторами дослідження зазначається, що українське суспільство, беручи до уваги його полінаціональний склад, вже має необхідний досвід врегулювання суспільних відносин з представниками етнічних меншин. До них відноситься і досвід організації і підтримки освіти для громадян України, що мешкають в історичних районах іноземних поселень з часів суспільно-економічних реформ Російської імперії другої половини ХІХ і до початку ХХ століття.
У статті наводиться короткий перелік і характеристика історичних, історико-педагогічних та етнологічних розвідок, що проводилися українськими науковцями в різні часові проміжки існування нашої держави. Це праці періоду Російської Імперії, Доба УНР, радянський період, отримання Україною статусу незалежної держави, а також дослідження останніх років. Авторами детально проаналізовано низку наукових праць, пов’язаних з появою історичним іноземних поселень на території України, умови формування і подальшого розвитку осередків загальної і професійної національної освіти в іноземних колоніях Катеринославщини, Київщини, Одещини та Харківщини.
Через аналіз існуючої джерельної бази автором доводиться, що через недостатню вивченість проблеми розвитку національної іноземної освіти періоду другої половини ХІХ – початку ХХ століття, постає необхідність широкого аналізу і розвитку суспільних, законодавчих і освітніх процесів, що відбувалися в Лівобережній України у складі Російської імперії.
Посилання
Білецький О. (2013) Становлення початкової освіти у єврейських колоніях Катеринославщини (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. Вип. LXIII. Слов’янськ: ДВНЗ «ДДПУ», 2013. С. 162 – 167.
Борисенко В. (2019). Динаміка розвитку національних меншин та етнічних груп в Україні на початку ХХІ століття. Народна творчість та етнологія, 6 (382), 29–47. https://doi.org/10.15407/nte2019.06.029
Войналович Л. (2007). Організаційні засади професійно-педагогічної освіти для національних меншин в Україні в 20 – 30-х роках ХХ століття. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2007. Вип. 32. С. 90-93.
Гончарова О. (2020). Становлення та розвиток професійно-технічної освіти національних меншин Харківщини (1920-ті – початок 1930-х років). Історія освіти, науки і техніки в Україні : матеріали ХV Всеукр. конф. молодих учених та спец., присвяч. ювіл. датам від дня народж. видат. учених в галузі аграр. наук Вольфа М. М. (1880–1933), Осьмака К. І. (1890–1960), акад. НАН України та НААН Созінова О. О. (1930–2018), Київ, 15 трав. 2020 р. / Нац. акад. аграр. наук України [та ін. ; уклад.: В. А. Вергунов, Н. Г. Аннєнкова]. Вінниця : Твори, 2020. С. 201–204.
Європейська хартія розвитку регіональних мов або мов меншин. URL: http://zakon0. rada.gov.ua/1aws/show/994_014
Закон України «Про освіту». Стаття 7. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/ 1aws/ show/2145-19
Закон України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/1aws/show/802-15
Машкін О. (2007). Колоністи іноземні в Україні. Енциклопедія історії України: у 10 т.; Інститут історії України НАН України. К.: Наукова думка, 2007. Т. 4. 528 с.
Міронова І. (2006). Національні меншини України: навч.-метод. посіб. Миколаїв ; Одеса : ТОВ ВіД, 2006. 305 с.
Соляр І., Колб Н. (2019). Освіта національних меншин в Україні: історичні традиції, правові засади,сучасні виклики (ХХ – початок ХХІ століть): монографія; Національна академія наук України, Інститут українознавства ім. І. Крипʼякевича. Львів, 2019. Кн. 2. 400 с.