ОСОБЛИВОСТІ ФУКЦІОНУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ВЗАЄМОДІЇ ВЧИТЕЛЯ І УЧНЯ

Автор(и)

  • Євген Роздимаха
  • Данило Головченко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306958

Анотація

У статті проведено аналіз процесів функціонування інтерактивних технологій в ході навчально-виховного процесу, їх вплив на формування глибинних знань учня, рівні впливу на учнів з урахуванням різноманітності учнівського колективу. Адекватне використання інтерактивних технологій сприяє не тільки більш повному осягненню інформації через аудіовізуальну складову, використання в поєднанні аудіовізуальної і вербальної інформації, але і сприяє налагодженню відносин вчителя і учнів, а через них – інтенсифікації навчально-виховного процесу. Але для цього необхідно враховувати комплекс особливостей, які активуються при використанні інтерактивних технологій.

Авторами статті досліджено особливості процесів використання інтерактивних технологій в аспекті як безпосереднього їх використання, так і середовища і факторів, які впливають на ці процеси. Визначення інтерактивного навчання в цілому відповідає соціально-педагогічному навчанню, збігаючись власними закономірностями впливу з навчанням зрілих за психофізіологічною сформованістю людей. Значний вплив і активності і взаємин учнів у рамках інтерактивності, і використання технічних засобів спонукає активність дорослих до вивчення. Часто методики різних технологій мають взаємний вплив. Традиційні пояснювально-ілюстративні методи навчання часто можуть бути неефективними через те, що апелюють до пам’яті людини, в той час як інтерактивний напрям засіює самостійний дослідницький пошук. В системі методів навчання існує певний процес взаємного перетікання установок і засобів викладання.

Існуючі фактори інтерактивних технологій, які здійснюють вплив на їх функціонування і дослідження процесу їх функціонування є метою статті. Розуміння як місця інтерактивних технологій в їх діалогових і технологічних вимірах, так і наявних аспектів їх функціонування розглядається сучасною практикуючою педагогічною спільнотою як істотна складова сучасного навчально-виховного процесу. Тому визначення місця і особливостей цих процесів є актуальною проблемою сучасної педагогічної науки.

Посилання

Бабенко, О. В. (2019). Сутність процесу інтеріоризації як центрального механізму когнітивного розвитку особистості. Молодий вчений, 8 (1), 54–57. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-13

Бабенко, О. В. (2018). Генезис поняття «інтеріоризація» в психолого-педагогічній науці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти, 2(1), 23–28.

Власенко, В. В. (1995). Вчителі – учні: психологія взаємних оцінних ставлень. Монографія : Київ : УДПУ ім. М.П. Драгоманова.

Гаркавенко, Н. В. & Доскач, С. С. (2023). Конгруентність як розуміння емоційного стану особистості у процесі спілкування. Габітус : психологія особистості, 45, 121–127. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/ 123456789/6972

Дубровська, Л. О., Дубровський, В. Л. & Козак, В. В. (2020). Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів у процесі вибору методів інтерактивного навчання на уроках математики у початкових класах. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки»; (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 3, 37–43. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-37-43

Зайченко, О. & Чистякова, Л. (2017). Активізація пізнавальної діяльності студентів за допомогою пояснювально-ілюстративного методу. Технологічна та професійна освіта, 2, 78–81. URL: https://dspace.cusu.edu.ua/server/api/core/ bitstreams/154a4ab9-c8b5-481a-b301-ecc3779207aa/content

Михалюк, А. М. (2020). Використання інтерактивних технологій в процесі підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика, 33 (1), 76–79.

Мудрак, М. А. (2012). Проблема взаємозв’язку інтелекту і творчості у вітчизняній науці. Educational Dimension, 33, 172–176. DOI: https://doi.org/ 10.31812/educdim.v33i0.1944

Мультисенсорне навчання: зрозуміти учнів і навчати по-новому. Нова українська школа, URL: https://nus.org.ua/view/multysensorne-navchannya-zrozumity-uchniv-i-navchaty-po-novomu/

Cисоєва, С. О. (2011). Інтерактивне навчання дорослих у системі післядипломної педагогічної освіти. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Педагогіка, Т. 158, Вип. 146. С. 5–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npchduped_2011_158_146_3.

Товканець, Г. (2018). Перцептивні аспекти педагогічної взаємодії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(42), 242–245. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.242-245

Чижська, Т. Г.(2012). Урахування типів сприйняття учнів гуманітарних класів для модернізації методики навчання фізики. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», Т. 1, 62, 147–151. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ ps/article/view/ 4065/3573

Шовкова, О. Д. (2020). Підтверджувальне упередження як вид ілюзії мислення. Технології розвитку інтелекту, 4 (3(28), URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ tri_2020_4_3_5.

Rogowsky, B. A., Calhoun, B. M. & Tallal, P. (2015). Matching Learning Style to Instructional Method: Effects on Comprehension. Journal of Educational Psychology, Vol. 107, 1, 64–78. URL: https://www.apa.org/pubs/journals/features/edu-a0037478.pdf

Knoll, A. R., Otani, H., Skeel, R. L. & Van Horn, K. R. (2017). Learning style, judgements of learning, and learning of verbal and visual information. Br J Psychol, 108(3), 544–563. DOI: 10.1111/bjop.12214

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28