ЗМІСТ І СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ КУРСАНТІВ ВІЙСЬКОВИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Микола Баглай

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306948

Анотація

В статті розкривається актуальна проблема сучасності – виховання громадянської позиції курсантів, визначення її змісту і структурних компонентів. Зазначено, що науково-педагогічне осмислення шляхів виховання громадянської позиції набуває особливого значення у військових закладах вищої освіти, у яких накопичено багатий досвід формування у курсантів громадянських якостей, зокрема ідейна переконаність, громадська активність, почуття обов'язку й відповідальності, громадянське сумління, честь, мужність. Дано визначення поняття «громадянська позиція»» як комплекс духовно-моральних установок та переживань особистості за долю Батьківщини, що виявляється у сформованій системі знань про громадянськість, розуміння її необхідності та значущості для особистості та суспільства, у розвиненому громадянському світогляді та свідомості; усвідомленої громадянської позиції як цінності для особистості та суспільства, стійкої мотивації до формування громадянської позиції та наявності мотивів до виконання громадянського та професійного обов'язку, що проявляється розвинених громадянських якостях та громадянській активності щодо реалізації громадянської позиції у військово-професійній діяльності майбутніх офіцерів Збройних сил України. Визначено компоненти, критерії та показники сформованості громадянської позиції курсантів військових закладів вищої освіти: когнітивний (світоглядно-знаннєвий критерій; показники: система знань про громадянськість, розуміння її необхідності та значущості для особистості та суспільства, громадянський світогляд, громадянська свідомість); аксіологічний (мотиваційно-ціннісний критерій, показники: сформованість громадянської позиції як цінності для особистості та суспільства, наявність мотивації до формування громадянської позиції та мотиви виконання громадянського та професійного обов'язку; громадянські якості особистості курсанта); поведінковий (ініціативно-діяльнісний, показники: уміння та навички реалізації громадянської позиції у військово-професійній діяльності, сформовані установки на виконання громадянського та професійного обов'язку, громадянська активність).

Посилання

Стратегія національно-патріотичного виховання: затверджена указом Президента України від 18 травня. 2019 р. № 286/2019// Законодавство України / Верховна Рада України. Київ, 2019. URL:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/286/2019 (дата звернення 20.03.2024)

Наказ МОН України від 27.10.2009 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання молоді» № 3754/981/538/49. URL :https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v3754643-09#Text (дата звернення : 09.03.2024).

Наказ МОН України від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641». Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v1038729-19#n3 (дата звернення : 09.04.2024).

Синишина В. М. Психолого-педагогічні засади патріотизму як чинника формування громадянсько-патріотичної позиції майбутніх офіцерів у військових закладах вищої освіти URL: file:///C:/Users/марина/Downloads/5936-Текст%20статті-5971-1-10-20230828.pdf (дата звернення 12.04 2024).

Брижатий Є. Військово-патріотичне виховання майбутніх офіцерів Збройних Сил України. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2016. № 1. С. 5–18.

Воробйов Г. П. Підготовка офіцерів для сухопутних військ Збройних Сил України: історія та перспективи. Військово-науковий вісник. 2013. Вип. 19. С. 12–23.

Дєточка О. Д. Уявлення військовослужбовців про патріотизм та їх готовність захищати Батьківщину». Патріотизм у системі сучасних суспільних цінностей: матеріали XV наук.-практ. конф. Київ: ВНЗ «Національна академія управління», 2016. С. 78–80.

Єфімова В. В. Шляхи покращення військово-патріотичного виховання військовослужбовців та членів їхніх сімей у сучасних умовах. Патріотизм у системі сучасних суспільних цінностей: матеріали XV наук.-практ. конф. Київ: ВНЗ «Національна академія управління», 2016. С. 82–83.

Проєкт Указу Президента України «Про концепцію військово- патріотичноговиховання та громадського сприяння безпеці і обороні України». URL : https://www.mil.gov.ua/ministry/normativno-pravova-baza/gromadske-obgovorennya/57372/proekt-ukazu-prezidenta-ukraini-pro-konczepcziyu/ (дата звернення : 03.03.2024).

Коляда Н. М., Кравченко О. О. Громадянське виховання студентської молоді крізь призму педагогічних ідей В. О. Сухомлинського. Вісник Науково-дослідної лабораторії «В.О.Сухомлинський і школа ХХІ століття». Умань, 2018. С. 32–39.

Національно-патріотичний табір для студентської молоді «Дія» (І-ІІ зміни) / уклад.: О. О. Гоменюк, М. В. Горенко, Н. М. Коляда, О. Ю. Мазур. Умань, 2015. 100 с.

Великий Я. Б. Педагогічні умови громадянського виховання офіцерів служби порятунку: концептуальний підхід : Педагогічний альманах. 2016. Вип. 31. С. 16–22.

Рудич Ф. М., Балабан Р. В., Ганжуров Ю. С. та ін. Політична система та інститути громадянського суспільства в сучасній Україні. К.: Либідь, 2008. С. 15-16.

Голубєва О. М., Мітягін О. О; Коваленко В. А. Національно-патріотичне виховання – складова становлення громадянина; військовослужбовця патріота. Військова освіта. 2016. № 1 (33). С. 65-71.

Трибулькевич К. До питання співвідношення громадянського і патріотичного виховання. Військова освіта. 2021. 2 (44), С.348-354.

Пашкова О. О. Військово-патріотичне виховання курсантів вищих військових навчальних закладів України (1991-2019) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук : 20.02.22 «Військова історія». Київ, 2021.

Гарбар Є. О. Етапи дослідження виховання громадянської відповідальності майбутніх офіцерів військових закладів вищої освіти. Теорія і практика управління сучасними освітніми системами: матеріали Регіон. наук.-практ. конф. (м. Харків, 25 квітня 2018 р.) за заг. ред. Г. Ф. Пономарьової; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно- педагогічна академія» Харківської обласної ради. Харків : ФОП Петров В.В., 2018. C. 47–49.

Окаєвич А. В. Формування емоційно-вольової стійкості майбутніх офіцерів збройних сил України як актуальна психолого- педагогічна проблема. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. № 71. Т. 2. 2020. 173–176.

Войчун О. В. Формування громадянської активності студентів університету засобами студентського самоврядування : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, МОН України. Київ, 2020. 314 с.

Виховна робота у Збройних Силах України : підручник. А. О. Кобзар, О. В. Копаниця, В. М. Грицюк та ін. за заг. ред. Б. П. Андресюка. Чернівці : Місто, 2011. 408 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28