ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОВІДНИХ ЧИННИКІВ НА ЯКІСТЬ І ЕФЕКТИВНІСТЬ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ-ВИКЛАДАЧІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ГАЛУЗІ ФКС СЕРЕД НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Сергій Черненко
  • Олександр Дубовой
  • Тетяна Полулященко
  • Євгеній Журавель

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306945

Анотація

У статті визначено вплив провідних чинників (освітні компоненти професійної програми, інноваційні технології, організаційно-управлінські аспекти, психологічно-мотиваційна спрямованість) на якість підготовки висококваліфікованих фахівців галузі фізичної культури і спорту.

Мета – визначити провідні чинники, що впливають на якість і ефективність професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання в закладах вищої освіти. Для досягнення мети дослідження були використані методи: аналіз науково-методичної літератури, анкетування, констатуючий експеримент, методи статистичної обробки результатів. Наведені результати найбільш значущих факторів впливу на якість і ефективність підготовки груп № 2, 4 (коефіцієнт значущості 87 балів). Так, група факторів №2 дозволила визначити складові які відображають пріоритетність у складанні змісту освітніх компонентів професійної програми здобувачів освіти (характеризує різноманітні аспекти вдосконалення психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців). Інший фактор (№ 4) спрямовано на  використання технологічної професійної підготовки (застосування інноваційних технологій та розвитку педагогічної майстерності тренера». Другим за значимістю виявився фактор № 3 (коефіцієнт значущості 81,9 балів), що характеризує організаційно-проектувальну та організаційно-управлінські аспекти  професійної підготовки. Фактор №1 (коефіцієнт значущості 80,8 балів), реалізує принцип пріоритетності розвитку особистості майбутнього вчителя та визначає психологічну комфортність освітнього процесу для студентів і викладачів. Окреслено перспективи подальших досліджень означеної проблеми.

Посилання

Ажиппо, О. Ю. (2012). Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах (теоретичний і методичний аспекти). Харків : Цифрова друкарня 1, 423.

Бєльський, Я. (2000). Теоретичні і методичні основи підвищення ефективності праці вчителів фізичної культури (автореф. дис… д-ра пед. наук) К., 46.

Галузева концепція розвитку неперервної педагогічної освіти: затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 14.08.2013 № 1176 [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816.

Давиденко, Д. (2010). Фізична культура і культура здоров’я студентів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. № 2, 65–70.

Денесенко, Н. Г. (2021). Теоретичні і методичні засади формування професійної мобільності майбутніх учителів фізичної культури (дис. … доктора пед. наук) Київ, 610.

Державна програма розвитку фізичної культури і спорту в Україні [Електронний ресурс] : затв. указом Президента України від 22 червня 1994 р. № 334/94. Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/334/94.

Калашнікова, С., Базелюк Н., & Базелюк О. (2023). Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика : монографія. Київ: НАПН України, 255.

Климчук, В. О. (2006). Факторний аналіз: використання у психологічних дослідженнях. Практична психологія та соціальна робота. № 8. 43 – 48.

Клопов, Р. В. (2010). Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту із застосуванням інформаційних технологій: теорія і практика : монографія. Запоріжжя : ЗДУ, 386.

Литвин, А. В. (2014). Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня. Львів: СПОЛОМ, 76.

Литвин, А. В. (2016). Проблема обґрунтування педагогічних умов у наукових дослідженнях. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 44. Вінниця: ТОВ «Планер», 119 – 123.

Матвійчук, Т. В. (2011). Формування і виховання студента як суб’єкта фізичної культури. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура». К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, Вип. 13, 362–366.

Платонов, В. М. (1994). Про нову концепцію фізичної культури та спорту. Матер. І-ї республ. конф. Луцьк: Надстир’я, 3 – 4.

Степанченко, Н. І. (2017). Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах (дис. … доктора пед. наук) Вінниця, 629.

Сущенко, Л. П. (2000). Зміст професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту. Проблеми педагогічних технологій: Зб. наук. пр. Волинського державного університету ім. Л.Українки. Луцьк. Вип. 4, 130-137.

Сущенко, Л. П. (2003). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах (дис. … доктора пед. наук) Київ, 548.

Тимошенко, О. В. (2008). Оптимізація професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури: монографія. К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 420.

Шиян, Б. М., & Вацеба О. М (2008). Теорія і методика наукових педагогічних досліджень у фізичному вихованні та спорті. Тернопіль: Богдан, 276.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28