ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МОЛОДІ: НАУКОВИЙ ДИСКУРС СУЧАСНИХ ДОСЛІДНИКІВ

Автор(и)

  • Світлана Саяпіна
  • Ігор Боженко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306943

Анотація

Узагальнено визначення цінностей: багатовимірне цілісне утворення, яке відображає специфічну галузь взаємин суб'єкта й об'єкта, осмислених із погляду цілей, інтересів і потреб індивіда, а також віддзеркалює об'єктивний характер значущості суб'єкта для об'єкта й об'єкта для суб'єкта, і передбачає креативне відтворення суб'єктом ціннісних якостей об'єкта. Підкреслено, що «цінності» не є тотожними «істині», «ідеалам», «нормам», «потребам», «інтересам», «користі», «оцінці», «цілям» та «ідеям», але всі вони перебувають у тісних взаєминах. Їх функціонування відбувається в процесі діяльності й обумовлено існуванням і самим розвитком суспільства. Ціннісні орієнтації особистості функціонують на основі суспільної системи цінностей, нерозривно пов'язані з нею, вони спрямовані на засвоєння та творення певних цінностей, тому виконують такі функції: залучають індивіда до систем норм і цінностей соціуму; сприяють самоствердженню особистості, реалізації її здібностей, соціальних очікувань; забезпечують гармонізацію «внутрішнього» світу особистості, систематизацію знань, норм, стереотипів. Вважають, що система ціннісних орієнтацій більш варіативна, ніж система суспільних цінностей.

Посилання

Андрущенко, В. П. (2009). Філософія як теорія і методологія розвитку освіти. Філософія освіти ХХІ століття: проблеми і перспективи: зб. наук. праць /За заг.ред. В.Андрущенка. Київ: Знання, (3). 17–23.

Бех, І. Д. (2007). Духовні цінності в розвитку особистості. Педагогіка і психологія. Науково-теоретичний та інформаційний журнал АПН України. Київ: ІП АПН України, (4 (14)). 124–129.

Боришевський, М. Й. (1997). Духовні цінності як детермінанта громадянського виховання особистості. Цінності освіти і виховання: наук. – метод. зб. / За заг.ред. О. В. Сухомлинської. Київ, 21–25.

Бочелюк, В.В. (2012). Психологія вивчення ціннісних орієнтацій сучасної особистості. Теорія і практика сучасної психології. (4). 5–9.

Васютинський, В. О. (2006). Ціннісно-орієнтаційні площини сучасного українського суспільства. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д.Максименка. Київ, (8 (6)). 40–45.

Вишневський, О. (2006). Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів, Україна.

Глинянюк, Н. В. Психолого-педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій сучасної студентської молоді. URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/ 3_2010/Glinaniyk.pdf. (дата звернення: 22.02.2024)

Зязюн, І. А., Сагач, Г. М. (2007). Краса педагогічної дії: навчальний посібник. Київ: Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, Україна.

Лебідь, І. В. (2002). Національні цінності у виховному процесі загальноосвітньої школи (теоретико-методологічний аспект). Умань, Україна.

Психологія. З викладом основ психології релігії / Под ред. Ю.Макселона. Пер. з пол. Т.Чорновола. Львів: «Свічадо», 1998. Україна.

Щепова, Д. Р. (2010). Ціннісні орієнтації сучасного українського студентства. Вісник Запорізького національного університету. (2(13)). URL: http://web.znu.edu.ua/ herald/issues/2010/ped_2010_2/181-184.pdf.

Подолянчук, Д. С. (2019). Чинники формування ціннісних орієнтацій студентів, які беруть участь у волонтерському русі. Теорія і практика сучасної психології. (1 (1)). 168–172.

Чорна, Г. В. (2019). До питання національних ціннісних орієнтацій студентів закладів вищої освіти: дефінітивний аналіз та сутнісні характеристики проблеми. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. (67 (2)). 196–199.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28