КОЛАБОРАТИВНЕ НАВЧАННЯ ЯК ІНТЕРАКТИВНИЙ МЕТОД ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ ЗДОБУВАЧІВ У ЗВО

Автор(и)

  • Світлана Саяпіна
  • Олександр Твердохліб

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306942

Анотація

У статті зазначено, що сьогодні заклади освіти потребують педагога «нової формації» – наставника, тьютора, консультанта, креативного менеджера, який здатний надати якісні знання не тільки зі своїх дисциплін, а й впливати на учнівську молодь своїм життєвим досвідом, світоглядом, рисами характеру тощо. Акцентовано, що економічна освіта є важливою складовою забезпечення високої якості підготовки педагогічних кадрів бо вона охоплює сферу знань економічних відносин між людьми, розкриває альтернативи взаємодії людини та природи, є значним джерелом духовності, вчить мудрості, ефективному господарюванню, умінню утримувати на певному рівні та зростанню матеріального становища, споживанні благ створених людство, визначенні шляхів подальшого розвитку суспільства тощо. Представлено структурні елементи системи економічної освіти: засвоєння економічних знань, перетворення економічних знань в уміння та здатності, набуття навичок упровадження економічних знань у професійній дійсності. З’ясовано поняття «колаборативне навчання», дано авторське визначення означеної дефініції – метод навчання та викладання, що передбачає взаємодію між учасниками освітнього процесу під час вирішення професійноорієнтованих завдань з метою забезпечення інтерактивності занять, упровадження студентоцентрованого навчання та формування низки загальних і спеціальних компетентностей, у тому числі й сукупності цінностей і норм, спрямованих на формування економічної компетентності, грамотності, культури та мислення. Виокремлено форми та методи колаборативного навчання (діалогічні ситуації, ділові та рольові ігри, ситуаційні вправи, вирішення проблемних ситуацій, кейс-метод, семінари-дискусії, дебати, проєкт, тренінг, вебінар, вебквест тощо) та констатовано, що їх використання в освітньому процесі, дає змогу на основі вкладу кожного здобувача в загальну справу отримувати нові знання, вміння та навички, ефективно організовувати спільну діяльність, спрямовану на співробітництво та водночас формування економічної компетентності, економічного мислення та культури, вміння працювати в команді, ухвалювати рішення та відповідати за них. Наведемо приклади та охарактеризуємо форми роботи в межах колаборативного навчання щодо підготовка економічно освічених педагогів.

Посилання

Артюхіна, М. В. (2023). Силабус навчальної дисципліни «Менеджмент, маркетинг, економіка освіти». Словянськ: ДВНЗ «ДДПУ», 8 с.

Байда, М. В. (2016). Підготовка майбутніх учителів філологічних спеціальностей до реалізації технологій кооперативного навчання у професійній діяльності: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 237 с.

Блистів, О. М. Кишакевич Б. Ю. (2016). Деякі проблеми економічної підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник НЛТУ України. Вип. 26.2. С. 300–306.

Гончарова, Н., Каменєва, І., Патрикеєва, О. (2019). Економічна освіта в Україні (висновки за результатами дослідження). Управління освітою. Вип. 8 (416).С. 30-43. URL: http://surl.li/qkbjn

Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 08.12.2023 р. № 3504-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 3504-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Ковальчук, Г. О. (2002). Організація навчання з економіки: навч.посібник. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М.Драгоманова, 305 с.

Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України. Київ:ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 48 с.

Пілішек, С. (2021). Колаборативне навчання на заняттях з іноземної мови у вищому навчальному закладі: переваги та можливі виклики. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. №26(3). С. 97–110.

Попова, О. В., Золотухіна, С.Т. (2020). Формування підприємницької компетентності студентів у процесі професійної підготовки. Педагогіка та психологія, Вип. 63. С. 111–121.

Стеблюк, С. (2018). Формування економічної компетентності у майбутніх фахівців в умовах коледжу. Освітологічний дискурс. № 3-4. С. 271–280.

Шабанова, Ю. О. (2014). Системний підхід у вищій школі: підруч. для студ. магістратури. Дніпро: НГУ, 120 с.

Alderman, B. (2000). Get Real! Collaborative Learning in Higher Education. Journal of the Australian Association of Writing Programs. № 4(1). URL: http://surl.li/qkeor

Paz, Dennen V. (2000). Task structuring for online problem based learning: A case study. Educational Technology & Society. № 3 (3). URL: http://surl.li/qkqrd.

Qualley, D. J., Chiseri-Strater, E. (1995). Collaboration as reflexive dialogue: A knowing «deeper than reason». Journal of Advanced Composition. № 14 (1). р. 111–130.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28