ЕКОНОМІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ І ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ В УМОВАХ ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306941Анотація
У статті наголошено, що підготовка компетентного педагога, який відповідає сучасним вимогам освітнього ринку, зі сформованими знаннями, уміннями та навичками, необхідними для майбутньої професійної діяльності, неможлива без створення організованої системи економічного навчання, цілеспрямованого впливу на формування економічної компетентності. Зазначено, що сучасний заклад вищої освіти має сприяти формуванню в майбутніх педагогів позитивної мотивації в процесі досягнення певного рівня освіченості, економічної культури, економічного мислення, економічно значущих якостей особистості фахівців, економічної компетентності, що досягається під час здобуття економічних знань, умінь і навичок в освітній діяльності. Проаналізовано підходи до визначення сутності поняття «економічна компетентність» у сучасних дослідженнях. Визначено економічну компетентність майбутнього педагога – інтегративну характеристику, засновану на економічних знаннях, уміннях, навичках, досвіді, що сприяють розвитку економічної культури, економічного мислення, економічно значущих якостей особистості та впливають рівень компетентності фахівця. Зауважено, що підтримка й розвиток економічної компетентності в освітньому середовищі закладу вищої освіти здійснюється за рахунок таких чинників: мотивація (інтерес, готовність і здатність до вивчення дисциплін економічного спрямування), діяльність (уміння застосовувати економічні знання та навички в процесі професійної діяльності), рефлексія (аналіз, пошук ро проблем, які виникають). Констатовано, що формування економічної компетентності майбутнього педагога в умовах закладу вищої освіти полягає в: здійсненні безперервного розвитку мотивації пізнавальної діяльності та створенні ситуацій успіху через стимулювання творчої діяльності здобувачів, спрямованої на реалізацію економічного змісту навчання й виховання в межах вивчення освітніх компонентів, збагаченні змісту дисциплін (обов’язкових і вибіркових) економікозорієнтованими знаннями, створенні умов для розвитку економічного мислення через упровадження інтерактивних форм і методів освітньої діяльності, урізноманітненні процесу формування економічної компетентності майбутніх педагогів формами й методами колаборативного навчання, використанні можливостей практичної підготовки, для формування здатності до аналізу економічної діяльності освітньої установи, забезпеченні індивідуальної траєкторії розвитку пізнавальної самостійності здобувачів, залученні стейкголдерів до активної участі в освітньому процесі закладу вищої освіти тощо.
Посилання
Бондар, С. (2003). Компетентність особистості - інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі. № 2. с. 8–9.
Головань, М.М. (2008). Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. № 3. С.23–31.
Дзундза, А. І. (2004). Формування економічного мислення учнів засобами економіко-математичного моделювання. Рідна школа, № 4. С. 39–43.
Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст. 384. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934.
Марущак, О. М. (2016). Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка: наук.-метод. журнал. Житомир, Вип. 11. С. 97–108.
Морозова, М. М. (2018). Формування економічної компетентності у студентів гуманітарних спеціальностей у навчально-виховному процесі ВНЗ: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Державний заклад «Луганський національній університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 312 с.
Нова Концепція української школи (2016) / упоряд.: Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова, І. Коберник, В. Ковтунець та ін.; За заг. ред. М. Грищенко. URL: http://surl.li/gyvkd
Професійна освіта: Словник: навч. пос. / Уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г.Никало. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Наказ Мінекономіки № 2736 від 23.12.2020 р. URL: http://surl.li/ecfvh
Родигіна, І. В. (2005). Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. Харків: Вид. група «Основа», Вип. 8(32). 96 с.
Формування економічної компетентності особистості: збірник методичних матеріалів / упоряд.: В. Д. Попов. Суми: НВВ СОІППО, 2016. 64 с.
Чучаліна, Ю. М. (2021). Формування економічної культури майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Уманський державний пед. ун-тет імені Павла Тичини. Умань, 326 с.
Foxon, M., Richey, R. C., Roberts, R. C., Spannaus, T. W. (2003). Training Manager Competencies: The standards (3rd Ed.), Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology. 177 p.
Rychen, D. S. Salganik, L. H. (2002). Definition and Selection of Competencies (DESECO): Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy paper. Neuchatel, Switzerland: Swiss Federal Statistical Office. 27 p.