УПРАВЛІНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МЕНЕДЖЕРА ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Ганна Попова
  • Валерій Гапанович

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306887

Анотація

На основі аналізу психолого-педагогічної літератури обґрунтовано актуальність розгляду проблеми управлінської компетентності менеджера освіти. Констатовано, що на часі постає питання професійної підготовки компетентних менеджерів освіти, вироблення управлінців нової генерації зі сформованою управлінською компетентністю, здатних мислити та діяти креативно, системно, відповідати на сучасні запити суспільства. Розглянуто визначення сутності поняття «управлінська компетентність» вітчизняними вченими. Підкреслено, що менеджер освіти – талановитий організатор, фахівець високого рівня зі сформованими професійною, інтелектуальною, педагогічною, психологічною (рефлексивною), методологічною, комунікативною, лідерською, емоційною, інформаційно-цифровою, міжкультурною та загальнокультурною, соціальною, стратегічною, громадянською, життєвою, управлінською тощо компетентностями. Зауважено, що управління закладом освіти – складний, кропіткий процес, складниками якого є сукупність взаємопов’язаних, взаємодіючих елементів, скоординованих заходів, спрямованих на досягнення певної мети, де заходи є відправними елементами системи управління – загальними управлінськими функціями, що відповідають послідовній зміні стадій управлінського циклу. Наголошено, що управлінська компетентність менеджера освіти – це система знань (необхідних для розуміння функціонально-посадових обов’язків), умінь (необхідних для успішного виконання функціонально-посадових обов’язків – осмисленість, продуктивність, раціональність, економічність, ефективність, результативність управлінської діяльності), здатностей (необхідних для забезпечення швидкого, результативного, якісного виконання управлінських обов’язків), навичок володіння інноваційним, виробничим, кадровим, маркетинговим, фінансовим, міжнародним й освітнім менеджментом, менеджментом якості персоналу тощо, готовності виконувати управлінські функції (обліку та аналізу, планування, прогнозування, організації, стимулювання, контролю, корекції, регулювання, мотивації, координації, оцінювання), адекватних структурі та змісту управлінської діяльності.

Посилання

Васильченко, Л. В., Гришина, І. В. (2006). Професійна компетентність керівника. Харків: Основа, 208 с.

Вербовський, І. (2020). Теоретичні засади управління закладами спеціальної освіти в умовах сучасної інформатизації. Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту: матер. Всеукр. наук.-метод. семінару (30 жовт. 2020 р., Київ ). Київ-Бориспіль: ДЗВО «Університет менеджменту освіти». 219 с.

Закон України «Про освіту» від 28.09.2017 р. (зі змінами від 08.12.2023р. № 3505-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст. 380. URL: http://surl.li/ixnq

Локшин, В. С. (2015). Професійна компетентність майбутніх менеджерів соціокультурної сфери в контексті модернізації вищої освіти : автореф. дис. д-ра пед. наук / Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова. Київ, 42 с.

Мармаза, О. І. (2017). Менеджмент освітньої організації. Харків: ТОВ «Щедра садиба», 126 с.

Маслов, В. І., Шпак, О. Т., Драгун, В. П. (1996). Система інформації та комп’ютерні технології в управлінні школою: посібник для слухачів факультетів післядипломної освіти та керівників шкіл. Київ: Педагог. ун-т ім. М.П.Драгоманова, 79 с.

Мельник, В. К. (2009). Модель розвитку управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Теорія і методика управління освітою. (2). URL: http://surl.li/pdlcg

Пристай, О. (2023). Структурно-процесуальна модель формування управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Київський журнал психології та психотерапії. (1 (5)). 55–64.

Розпорядження «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 рр.» від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: http://surl.li/dzzdj

Саюк, В. І. (2015). Педагогічні умови розвитку професійної компетентності менеджерів освіти в інституті післядипломної педагогічної освіти. Наукові підходи в управлінні навчальними закладами: зб. матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (Житомир, 28 квітня 2015 р.). Житомир: вид-во ЖДУ ім. І.Франка. 410-416.

Черненко, Н. М. (2015). Професійна підготовка менеджерів освіти в сучасних умовах. Наука і освіта. (2). 124–128.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28