ХАРАКТЕРИСТИКА ПОНЯТІЙНОГО ПОЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЗАСОБАМИ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ (за матеріалами кваліфікаційної роботи)

Автор(и)

  • Олена Коркішко
  • Яна Топольник
  • Олена Троценко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306874

Анотація

У статті схарактеризовано понятійне поле дослідження проблеми розвитку комунікативної компетентності майбутнього викладача засобами дистанційних технологій в освітньому просторі закладу вищої освіти. На основі аналізу державних документів, сучасної наукової літератури констатовано, що особливої уваги потребує розвиток комунікативної компетентності в майбутніх викладачів вищої школи, бо викладач має орієнтуватися в різних ситуаціях педагогічного спілкування, створювати свій позитивний образ, адекватно сприймати та розуміти особистісні риси та поведінку здобувачів, налагоджувати продуктивні міжособистісні стосунки, демонструвати щиру доброзичливість, створювати сприятливий емоційний мікроклімат у студентському колективі тощо. Зазначено, що комунікативна компетентність – це ключова компетентність, що забезпечує успішність комунікативної діяльності. Узагальнивши наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень, визначено об’єкт, предмет, мету, завдання, методи дослідження. Підкреслено, що в процесі дослідження використано низку методологічних підходів, зокрема, компетентнісний, комунікативно-діяльнісний, комплексний, системний, особистісно-орієнтовний, студентоцентрований. Відображено наукову новизну результатів дослідження, яка полягає у визначенні педагогічних умов розвитку комунікативної компетентності майбутніх викладачів засобами дистанційних технологій в освітньому просторі закладу вищої освіти, уточненні понятійно-категоріального апарату, зокрема, категорії «компетентність», «комунікативна компетентність», «комунікативна компетентність майбутнього викладача», компонентів, критеріїв, показників і рівнів розвитку комунікативної компетентності майбутніх викладачів в освітньому просторі закладу вищої освіти, удосконаленні форм і методів навчальної та позанавчальної діяльності в контексті завдань розвитку комунікативної компетентності майбутніх викладачів засобами дистанційних технологій в освітньому просторі закладу вищої освіти.

Посилання

Волкова, Н.П., Лебідь, О.В. (2020).Формування комунікативної компетентності майбутніх докторів філософії в умовах аспірантури. Вісник університету імені Альфреда Нобеля.Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. Дніпро: ТОВ «РоялПринт». (2 (20)). 168–179.

Гуменюк, Н. (2023). Дослідження впливу дистанційної освіти на успішність навчання та психологічний стан студентів в умовах воєнного періоду. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»): журнал, (10(28)). 561–569.

Калініченко, Т.В. (2016). Формування комунікативної компетентності майбутніх викладачів технічних дисциплін у процесі фахової підготовки: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.04 / Українська інженерно-педагогічна академія. Харків, 20 с.

Лохвицька, Л.В. (2008). Інтеграція української дошкільної освіти із зарубіжним педагогічним досвідом. Гуманітарний вісник Преяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г.Сковороди: наук.-теорет. зб. / редкол. В.П.Коцур. Переяслав-Хмельницький, (13). 292–296.

Манако, А.Ф. (2006). Технологічні аспекти інноваційного цілеспрямованого розвитку телекомунікаційного науково-освітнього простору. Зб. праць Миколаївського державного університету. (6). 227–238.

Мітін, А.А., Теслюк, В.М. (2014). Зміст та структура комунікативної компетентності майбутнього викладача ВНЗ. Вісник Національного університету оборони України. (2). 110–113.

Хоружа, Л., Братко, М., Котенко, О., Мельниченко, О., Прошкін, В. (2018). Компетенції викладачів вищої школи в добу змін: діагностика та аналітика (за результатами дослідження в Київському університеті імені Бориса Грінченка) / за наук. ред. Л.Хоружої. Київ: Київський ун-т імені Бориса Грінченка, Україна.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28