ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕКОНСТРУКЦІЇ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ПРОФЕСІЙНОГО СПОРТУ АНТИЧНОГО РИМУ

Автор(и)

  • Володимир Федь
  • Ігор Федь
  • Катерина Гордеева

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(103)2023.284562

Анотація

Модерні наукові праці, які пов’язують основи сучасної фізичної культури та її найвищого рівня – професійного спорту – не з олімпійським рухом античної Греції, а з гладіаторськими боями в Давньому Римі, мають поважну історію та логічно несуперечливі. Згаданий потенціал доцільно використати у практиці НУШ для розвитку компетентностей, які допоможуть учням гідно подолати складнощі реального життя. Незважаючи на те, що в історичних джерелах нічого не зазначено про власне методику тренувань гладіаторів, завдяки використанню педагогічної реконструкції можливо відновити римське бойове мистецтво через роботу зі збереженими артефактами. Навіть побіжний аналіз дозволяє уявити гладіаторський бій як боротьбу протилежних фізичних якостей: спритності легкоозброєного гладіатора (ретінарія) та сили важкоозброєного воїна (мурмілона). Ця пара уособлювала собою поєдинок Рибалки та Риби, або сценічний образ архетипного героя, що перемагає природу, утверджуючи цивілізацію. Тому не є дивним, що гладіаторське мистецтво як Martial arts вимагало стратегічного мислення та планування, вишколу тіла й духу. Постать найбільш відомого гладіатора – Спартака – у такому контексті – це спроба ввірити свою долю не смакам примхливого суспільства, а власним фізичним та моральним якостям. Загартована тренуванням особистість кидає виклик усьому розбещеному чуттєвими насолодами Всесвіту, втіленому у Pax Romanum (дракон у християнській свідомості) й фактично перемагає його. Викладені свідчення говорять про те, що феномен гладіаторів можна пояснити виключно як феномен культурно-релігійного життя римського суспільства, у якому ФК та ПС, підсилені сценічною майстерністю виконавця, підносять спортивне змагання  до рівня суспільно-релігійної ініціації. Невдалий досвід радянських спартакіад свідчить про недостатність однобічного розвитку в людини виключно фізичних якостей, що мають бути підсилені історико-культурним надбанням власного етносу. Саме тому в НУШ заняття ФК доцільно доповнити варіативною складовою, анологічною мистецтву Пекінської опери, наприклад, бойовим гопаком.

Посилання

Кабінет Міністрів України. (2016, Грудень 14). Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року (розпорядження № 988-р). https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Kupper, M.; Jones, H. (2017, May 05). Gladiators' graveyard discovered.https://www.historyfiles.co.uk/FeaturesMiddEast/RomanAnatolia01.htm

Jones, P. (2008). Vote for Caesar. Orion.

Plass, P. (1998). The game of death in ancient Rome: arena sport and political suicide. Madison.

Münzer, F. (1929). Spartacus. Paulys Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Bd. II, 6. S. 1528–1536.

Ciceronis, M. (2003, January 25). Oratio in L. Catilinam prima. https://www.thelatinlibrary.com/cicero/cat1.shtml

Strauss, B. (2009). The Spartacus War. Simon and Schuster.

Möllendorff, P. von; Simonis, A.; Simonis, L. (2013). Historische Gestalten der Antike. Rezeption in Literatur, Kunst und Musik. Metzler.

Paolucci, F. (2006). Gladiatori dannati dello spettacolo. Giunti Editore S.P.A.

Аврелий, М. (1993). Наедине с собой. Размышления. Artium Ing. Ltd..

Wiedemann, T. (1992). Emperors and Gladiators. Routledge.

Wisdom, S. (2001). Gladiators 100 BC – AD 200. Oxford.

Таціт, К. (2013). Аннали. Український письменник.

Svetonivs, C. (2003, January 25). De vitis caesarum. Gaius. https://www.thelatinlibrary.com/suetonius/suet.cal.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-01