СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЖІНОЧОЇ ГІМНАЗІЙНОЇ ОСВІТИ ПІВДЕННО-СХІДНОГО РЕГІОНУ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ − ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Сергій Фатальчук

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(102)2022.274877

Анотація

У статті проаналізовано особливості становлення і  розвитку жіночої гімназійної освіти південно-східного регіону України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Під жіночою гімназійною освітою розглянуто жіночу загальну середню освіту, яку можна було отримати в гімназіях і прогімназіях досліджуваного регіону. З’ясовано, що гімназійні заклади були різних форм власності (державні, приватні, громадські) та підпорядкувалися різним відомствам (Міністерству народної освіти, Відомству Імператриці Марії, Генеральному Секретаріату). Установлено, що на поширення мережі жіночих гімназійних закладів сприяли: інтенсивний  розвиток промисловості та економіки досліджуваного регіону (урбанізація регіону, перетворення його в потужний і промисловий центр російської імперії), який потребував освічених працівників у різних галузях господарства; надання прав випускницям отримувати вищу і додаткову спеціальну освіту (медичну, фельдшерську, педагогічну), працювати в суспільних і державних закладах; реформування системи жіночої освіти в імперії, що були викликані нагальною необхідністю підготовки вчителів для початкової школи.

На основі виявлених чинників, які сприяли становленню жіночої гімназійної освіти досліджуваного регіону, виокремлено 4 умовні етапи її розвитку: 1-й етап – 1870–1904 рр., 2-й етап – 1905–1913 рр., 3-й етап – 1914–1916 рр., 4-й етап – 1917–1920 рр. Установлена кількісна складова мережі гімназійних закладів у різних місцевостях південно-східного регіону в окреслені періоди. Розкрито роль приватних осіб (1-й етап) і місцевих громад (2–4-й етапи) в поширенні мережі жіночих гімназійних закладів. Виявлено, що впродовж І–ІІ етапів розвитку жіночої гімназійної освіти в досліджуваному регіоні навчальні заклади поширювалися у великих містах (Маріуполь, Бахмут, Луганськ, Слов’янськ); упродовж ІІІ–ІV етапів – у промислових селищах і навіть селах (с. Єнакієве, с. Дружківка, с. Лисичанськ тощо), які згодом «виростали» у промислові міста. Установлено, що на  динаміку розвитку мережі гімназійних закладів вплинули політичні зміни в імперії (Перша світова і громадянська війни, створення української державності), а також остаточне захоплення досліджуваного регіону більшовиками, і як наслідок руйнація старої системи освіти.

Посилання

Высочайшее повеление по предмету допущения женщин на службу в общественные и правительственные учреждения. (1871). Харьковские губернские ведомости, 27.

Зинченко, Н. (1878). Женское образование в России. Исторический очерк. СПб.

Курило, В. С. (2000). Освіта та педагогічна думка східноукраїнського регіону у ХХ столітті. Луганськ: ЛДПУ.

Луганська приватна гімназія Р. Н. Воскресенської, м. Луганськ Слов’яносербського повіту Катеринославської губернії. Опис 1898–1918 рр. Луганський державний обласний архів, ф. 41, оп. 1, од. зб. 4, арк. 15–23.

Лутаєва, Т. В. (1998). Теорія і практика організації освіти учнів у гімназіях Харкова др. пол. ХІХ − поч. ХХ ст. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харків, Україна: Харківський нац. Унів. ім. Г.С. Сковороди.

Мариуполь и его окрестности. (1892). Маріуполь: Издание Почетного попечителя Д. А. Хараджаева, типо-литография А. А. Франкова.

О преобразовании частной женской гимназии Левицкой в Юзовскую городскую гимназию с правами казенных гимназий. (1917). Державний обласний архів Донецької області, ф. 53, оп. 1, спр. 4а.

Об уставе 2-го Енакиевского Союза Родителей гимназии. Одеський державний обласний архів, ф. 2, оп. 35, спр. 1657.

Обзор деятельности ведомства МНП за время царствовония Императора Алексанра ІІІ. (1901). С-Пб.

Олейнина, Е. А. (1915). Совместное обучение в средней школе. Вестник воспитания, 1, 168–187.

Романоф, Н. І. (2012). Розвиток професійної освіти в східноукраїнському регіоні в другій половині ХІХ – першій половині ХХ століття. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, Україна: Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка.

Сірополко, С. (2001). Історія освіти в Україні. Київ: Наук. думка.

Список державних середніх українських шкіл. Центральний державний архів органів влади України (м. Київ), ф. 2201, оп. 1, спр. 416, арк. 230.

Список учебных заведений ведомства МНП (кроме начальных) по городам и селениям, составленный к 1-му января 1913 г. (1913). Москва.

Список чиновников и преподавателей Харьковского учебного округа. (1886). Харьков. С. 502–555.

Статистические сведения о средних учебных заведениях Одесского учебного округа. (1918). Одеський державний обласний архів, ф. 42, оп.35, спр. 2087. 128 арк.

Терських, Л. М. (2001). Культурологічні основи розвитку системи освіти та педагогічної думки на Донеччині кінці ХІХ − початку ХХ століття. (Дис. канд. пед. наук). Луганськ, Україна: Луганський державний педагогічний університет ім. Тараса Шевченка.

Фатальчук, С. Д. (2010). Становлення та розвиток гімназійної освіти східноукраїнського регіону (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Слов’янськ, Україна: Вид-во Б. Моторіна.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-04