ПРОГРЕСИВНІ ДУМКИ ХУДОЖНИКІВ-ПЕДАГОГІВ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ ЩОДО МЕТОДИЧНИХ АСПЕКТІВ ТВОРЧИХ ПОШУКІВ РОБОТИ ІЗ НАТУРОЮ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(102)2022.274874Анотація
У статі представлено загальну характеристику ефективності роботи із натури у навчальній системі образотворчого ремесла. Говориться про історичні контексти й те, в яких умовах існувало мистецтво і художня освіта першої половини XX століття на території України. Висвітлюється головний методичний підхід у вивченні образотворчої грамоти – малюнок із натури. Окрім цього розмова йде про концептуальні ідеї майстрів означеного періоду щодо їх власних пошуків, спроб розробки шляхів виконання твору на базі натурного зображення. Розкриваються думки та практики однієї із перших жінок засновниць художньої школи М. Раєвської-Іванової. Проаналізовано наукові доробки митця-педагога В. Касіяна, а також його чіткі і структуровані поради відносно створення творчої композиції здобувачем. Описано думки В. Пальмова про колір і його першочерговість у створенні живописного зображення. Зважається про переломний період життя майстра та нові віяння у пошукових аркушах перспективами колориту. Досліджено педагогічні ідеї і принципи мистецької школи майстра О. Новаківського, а також зроблено аналіз життя та творчих пошуків викладача М. Самокиша. Окреслено практичну та теоретичну складову праць маляра М. Жука. Звернуто увагу на пошуки й процеси становлення вказаних представників, їх індивідуальних творчих інтерпретацій.
У тексті сформовано чотири унікальних етапи різновекторних методичних підходів для реалізації авторського зображення. Сформовано їх покрокове виконання для композиційного аркушу у вигляді коротких змістовних вказівок, з акцентом на використання отриманих знань у вигляді їх синтезу чи вибіркового застосування одного із варіантів. Проаналізовано визначенні авторами професійні поради, які стосуються початкового становлення творчого процесу відносно самостійної праці не тільки учнем, а й художником-педагогом.
Посилання
Волошин, Л. В. (1992, Вересень – Жовтень). Непізнаний Олекса Новаківський. Образотворче мистецтво: журнал з питань теорії і практики українського образотворчого мистецтва, (5), 12-16.
Касіян, В. І. (1970). Про мистецтво. Київ: «Мистецтво».
Павельчук, І. А. (2020). Постімпресіонізм в українському живописі ХХ – початку ХХІ століття: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку, дисертація. (Дис. на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства). Львів. нац. акад. мис-в. Львів.
Павлуцкий, Г. Г. (1909, Ноябрь – Декабрь). О пользе искусства и истории искусств. Искусство и печатное дело, (11-12), 5-9.
Пальмов, В. Н. (1929, Серпень). Про мої роботи. Нова генерація, (8), 27-29.
Паньок, Т. В. (2016). Розвиток вищої художньо-педагогічної освіти в Україні у ХХ столітті (1917–1991). Харків: «Оперативна поліграфія» ФОП Здоровий Я. А.
Самокиш, М. С. (1937). Як я став художником. Київ: «Мистецтво».
Соколюк, Л. Д. (2015). Портрети Михайла Жука першого чернігівського періоду (1905–1916). Історія мистецтва, (6), 102-117.
Соколюк, Л. Д. Творчість Михайла Жука в контексті стильових пошуків художньої культури ХХ ст. Народознавчі зошити. Серія мистецтвознавча, (6), 1338-1342.