ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ» В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(102)2022.274870Анотація
У статті окреслено особливості вивчення навчальної дисципліни «Інноваційні технології в освіті» в процесі підготовки майбутніх докторів філософії. Зазначено, що впровадження інноваційних технологій у сферу освіти веде за собою перехід від старої схеми репродуктивної передачі знань до нової, креативної форми навчання. Наведено визначення понять «інновація», «педагогічна інновація», «інноваційне навчання», «інноваційна технологія». Визначено мету, об’єкт та предмет вивчення навчальної дисципліни. Наведено програмні (загальні та фахові) компетентності, що будуть сформовані у здобувачів після успішного завершення вивчення курсу, та очікувані результати навчання. Зазначено тематику програми навчальної дисципліни. Серед методів навчання здобувачів виокремлено: поєднання традиційних та інтерактивних методів навчання з використанням інноваційних технологій: словесні методи, наочні методи, практичні методи, відеометод. Звертається увага на те, що після успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач третього рівня вищої освіти зможе демонструвати професійні компетентності, затребувані сучасним ринком освітніх послуг і необхідні для інноваційної науково-дослідницької діяльності в галузі освіти/педагогіки; оволодіти необхідним обсягом знань щодо теоретичних основ педагогічної інноватики, загальних тенденцій розвитку інноваційних освітніх процесів, змісту та структури інноваційної діяльності викладача, технології підготовки педагога до роботи в системі інноваційної освіти; демонструвати здатність до аналізу освітніх інновацій та інноваційного педагогічного досвіду, генерування власних інноваційних ідей та створення на їх основі тих чи тих новацій в освітньому процесі; вирішувати нові професійні завдання шляхом дослідження, проектування, управління та експертизи освітніх інновацій; розширити свій науковий світогляд, підвищити рівень методологічної культури, удосконалити дослідницькі уміння; оновлювати оперативну частину свого досвіду, мобілізувати свій особистісний потенціал для вирішення завдань пов’язаних із впровадженням інноваційних технологій в освітній процес ЗВО. Зроблено висновки про те, що вивчення навчальної дисципліни «Інноваційні технології в освіті» сприяє опануванню майбутніми докторами філософії системи знань про сутність інноваційних освітніх технологій, їх критичний аналіз та оптимальне впровадження в практику вищої школи; формуванню уміння відбудовувати стратегію і тактику особистісного професійного зростання. Окреслено перспективи подальших досліджень означеної проблеми.
Посилання
Бахтіярова, Х.Ш. (ред.)(2017). Інноваційні технології навчання. Київ: НТУ. Вилучено зhttps://ukreligieznavstvo.wordpress.com/2019/01/18/itn/
Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст.384. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Освітня (освітньо-наукова) програма «Освітні, педагогічні науки» підготовки здобувачів третього освітнього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 – Освітні, педагогічні науки / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2021. URL: https://ddpu.edu.ua/pvs/images/Освітньо-наукова%20програма%202021р.pdf
Снісаренко, О. &Ануфрієва, О. (2018). Інноваційний підхід у підготовці здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії. Післядипломна освіта в Україні, (2), 74-85. Вилучено зhttp://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/2_2018/ПО__2_2018_СНИСАРЕНКО_АНУФРИ_ЕВА.pdf
Топольник, Я.В. (уклад.) (2021). Методичні вказівки до вивчення навчальної дисципліни «Інноваційні технології в освіті» для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Слов’янськ: ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет».
Туркот, Т.І. (2011). Педагогіка вищої школи. Київ: Кондор.Вилучено зhttps://pidru4niki.com/10470406/pedagogika/innovatsiyni_tehnologiyi_metodi_navchannya
Ягупов, В.В.&Бондаренко, Т.С. (2022). Методологічні основи розуміння інноваційних педагогічних технологій. Барановська, Л.В. & Морська Л.І(ред.) Інноваційні освітні технології: світовий і вітчизняний досвід використання в системінеперервноїосвіти(с. 7-22). Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук». Вилучено зhttps://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/56474/1/Монографія.pdf