КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ

Автор(и)

  • Ольга Сипченко
  • Наталія Гарань
  • Ірина Бойко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(102)2022.274832

Анотація

Авторами статті здійснено теоретичний аналіз проблеми комунікативної компетентності викладача як важливої складової професіоналізму. Проаналізовано сучасні вимоги до підготовки конкурентоспроможного фахівця, що актуалізують необхідність оновлення змісту вищої освіти з урахуванням компетентнісного підходу. Висвітлено підходи науковців до сутності комунікативної компетентності фахівців, визначено та розкрито зміст понять «професійна компетентність» і «комунікативна компетентність». У ході дослідження встановлено, що однією з важливих якостей сучасного викладача є наявність розвиненої комунікативної компетентності, уміння ефективно здійснювати освітню комунікацію з метою досягнення конструктивних результатів. З’ясовано, що комунікативна компетентність викладача є інтегральним особистісним утворенням, яке забезпечує ефективність здійснення комунікації в системі професійних відносин та передбачає усвідомлене розуміння цінності комунікації для професійної діяльності. Доведено, що комунікативна компетентність дозволяє здійснювати цілеспрямовану діяльність, планувати процес комунікації та прогнозувати  її результати, транслювати відповідні етичні норми і правила ефективної взаємодії, досягати успіху в дидактичній, виховній, методичній, організаційній, дослідницькій, пізнавальній та інших видах діяльності. Представлено структуру комунікативної компетентності викладача та проаналізовано її компоненти. Авторами зазначено на доцільності таких складових комунікативної компетентності викладача як: сукупність знань про норми і правила ведення професійної комунікації (організації міжособистісної взаємодії, яка характеризується вміннями толерантного спілкування вербальними і невербальними засобами мовлення, впливу на співрозмовника, побудови конструктивного діалогу, вирішення конфліктних ситуацій, емоційної саморегуляції тощо), трансляція та усвідомлення етичних норм і правил взаємодії, здійснення експертизи власних комунікативних дій і прийнятих рішень, сформована сукупність узагальнених комунікативних умінь тощо.

Посилання

Бойко І.В. (2020). Комунікативна компетентність як структурна складова професійної підготовки магістрів освітніх, педагогічних наук. Proceedings of the 2-nd International Scientific and Practical Conference «Scientific Research in XXI Century». Ottawa, Canada: Methuen Publishing House. С. 33–37.

Волкова Н.П., Лебідь О.В. (2020) Формування комунікативної компетентності майбутніх докторів філософії в умовах аспірантури. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Дніпро: ТОВ «Роял Принт». Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2 (20). С. 168–179

Гавриляк Л.С. (2019) Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки сучасного фахівця. Науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки». №3, Квітень. С. 70–73.

Галицька M.M. (2015) Складові комунікативної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Освітологічний дискурс. № 2 (10). с. 39–48.

Гарань Н.С., Сипченко О.М., Чернякова О.В., Гончарова Н.В. (2021) Веб-квест технології у професійній підготовці майбутніх фахівців. Гуманізація навчально-виховного процесу. № 1 (100). С. 25–34

Демченко Н., Литвинчук Н. (2018) Проблеми формування комунікативної компетентності у майбутніх практичних психологів. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія. № 13. С. 9–14.

Когут І.В. (2015) Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя: автореф. дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.04. теорія і методика професійної освіти. Полтава. 20 с.

Корніяка О.М. (2016) Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології. Т.VІ: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Київ. Вип. 16. С. 82–92.

Краєвська О.Д. (2015) Формування комунікативної компетентності майбутніх менеджерів-аграріїв у процесі професійної підготовки: автореф. дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 теорія і методика професійної освіти. Тернопіль. 25 с.

Почтарьов С.О. (2022) Формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Економічний вісник університету : зб. наук. пр. учених та аспірантів [голов. ред. Л. О. Мармуль]. Переяслав (Київ. обл.). Вип. 52. С. 19–22.

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». Мінекономіки України від 23.03.2021 р. № 610. URL: https://mon.gov.ua/ ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti

Селіванова О.О. (2011) Лінгвістична енциклопедія. Полтава. 844 с.

Сєріков В.В. (2018). Професійна компетентність викладача вищої школи: психолінгвістичний вимір. ПСИХОЛІНГВІСТИКА, 20(1), 193-203.

Скворцова С.О. (2010). Формування професійної компетентності в майбутнього вчителя математики. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. URL: https://skvor.info/publications/articles/view.html?id=120

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

Hymes D.H. (1971) On communicative competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 213 p.

Schröder H. (1995) Theorie und Praxis der Erziehung. Monographie. München: Ehrenwirth 256 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-04