ПРОБЛЕМА ЛІДЕРСТВА У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ: СУТЬ, КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ФУНКЦІЇ

Автор(и)

  • Олена Коркішко
  • Єлізавета Завалій

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(102)2022.274823

Анотація

У статті наголошено, що наразі лідерство є ключовим елементом інноваційного розвитку країни. Зазначено, що лідер – це авторитетна особистість, своєрідний «еталон», який усвідомлює свою високу суспільну місію, завдяки особистим якостям заряджає своєю енергією та веде за собою, упевнена у власних силах і можливостях, здатна відповідати за окремих членів колективу та групу загалом, лідерство – міжособистісна взаємодія лідера (наставник, ініціатор й організатор, здатний залучати до групової діяльності, впливати на волю до дій у послідовників та розвивати їхній потенціал) та членів групи (інтереси, потреби), що сприяє досягненню спільної мети, до якої вони прагнуть. Звернуто увагу на те, що докладно природу лідерства розкривають різні теорії: «теорія рис», «теорія здібностей», «ситуаційна теорія», «харизматична теорія», «теорія емоційного лідерства», «трансакційна теорія», «трансформаційна теорія», «синтетична теорія», «теорія лідерства як служіння», «теорія визначальної ролі послідовників» та ін. Констатовано, що до основних функцій, які виконують лідери в групах, належать: новаторська (лідер свідомо вносить нові, конструктивні ідеї функціонування й розвитку групи, формулює нові цілі й задачі, обґрунтовує пріоритети в процесі розвитку групи, тактичні способи й методи їхнього досягнення), комунікативна (відбиває всі спектри потреб й інтересів членів групи, своєрідний акумулятор ідей і настроїв), організаторська (скеровує й організовує дії групи, має організаторські якості, уміння завойовувати довіру членів групи, поєднувати їхні зусилля для досягнення певних цілей), координаційна (координує та узгоджує дії всіх членів групи), інтегративна (підтримує цілісність і стабільність групи). Зауважено, що серед значної кількості класифікацій найбільш поширеними є такі види лідерства: ділове лідерство – виявляється на рівні спільних цілей та досягнень; емоційне лідерство – ґрунтується на людських симпатіях та особливостях міжособистісного спілкування; ситуативне лідерство – у його основі лежить управління, орієнтоване на співробітників, можливість повести за собою групу лише в певній ситуації.

Посилання

Александров, Ю.В. (2017). Психологічні аспекти лідерства. Лідери ХХІ століття. Формування особистості харизматичного лідера на основі гуманітарних технологій: матер. наук. конф. (с. 152–154). 21-22 вересня, 2017, Харків: НТУ «ХПІ».

Алфімов, Д.В. (2010). Зміст феномену «лідерські якості особистості». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя, 11 (64), 44–51.

Біленький, Є.А., Дебой, В.М., Козловець, М.А., Котвицький, А.А., Саух, І.В., … Жаловага, В.О. (упор.) (2006). Соціологія: словник термінів і понять. Є.А.Біленького і М.А.Козловця (ред.). Київ: Кондор.

Бусел, В.Т. (укл.) (2002). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Ірпінь: ВТФ «Перун».

Головешко, Б.Р. (2017). Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищому навчальному закладі (дис... канд. пед. наук). НТУ «Харківський політехнічний інститут». Харків, Україна.

Калашникова, С.А. (2010). Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства. Київ: Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка.

Коркішко, О. Г. & Коркішко, А. В. (укл.) (2021). Методичні вказівки до вивчення навчальної дисципліни «Лідер в освіті» для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за освітньою програмою «Освітні, педагогічні науки» спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки денної та заочної форми навчання. Слов'янськ: ДВНЗ «ДДПУ».

Костиря, І.В. (2018). Формування лідерської позиції майбутніх інженерів у вищих технічних навчальних закладах (дис... канд. пед. наук). НТУ «Харківський політехнічний інститут». Харків, Україна.

Нестуля, С. І. (2019). Дидактичні основи формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту. Полтава: ПУЕТ.

Оуэн, Х., Ходжсон, В. & Газзард, Н. (2005). Призвание – лидер: полное руководство по эффективному лидерству. Днепропетровск: Баланс Бизнес Букс.

Ребер, А. (ред.) (2002). Оксфордский толковый словарь по психологи. URL: https://www.psyoffice.ru/slovar-s55.htm.

Романовский, А.Г. (2008). Синергетика педагогической деятельности. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, (2), 32–39.

Садова, С. (2016). Креативність і лідерство як визначальні здібності підлітків. Психологічні виміри культури, економіки, управління, (8), 51–56.

Сергєєва, Л.М., Кондратьєва, В.П. & Хромей, М.Я. (2015). Лідерство: навч. посібн. Івано-Франківськ: «Лілея-НВ».

Степанов, О.М. (авт.-упоряд.) (2006). Психологічна енциклопедія. Київ: Академвидав.

Сушик, Н. (2013). Теоретичні основи формування лідерських якостей учнівської молоді. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. (Розд. ІІІ. Теорія виховання). (7), 110–114.

Шапарь, В.Б. (2005). Словарь практического психолога. Харьков: Торсинг.

Штанько, Н.А. (2013). Лідерство як соціально-психологічний феномен. Юридична психологія та педагогіка, (2), 50–61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-04