КАТЕГОРІЯ «ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ» У ФІЛОСОФСЬКІЙ ТА ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУКОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264957Анотація
Аналізуючи філософську та історико-педагогічну літературу, ми виявили
активний інтерес зарубіжних та українських дослідників до поставленої
проблеми. У даній статі розглянуто поняття «компетентність», що
розкривається як феномен для вирішення низки актуальних життєвих та
навчальних завдань. Дана категорія в процесі навчання позиціонує як форма
реалізації набутих знань, навичок, досвіду, цінностей та є невід’ємною
частиною розвитку особистості. У статті проаналізовано трактування
поняття «дослідницька компетентність» у роботах зарубіжних та українських
вчених. Визначено, що дослідницька компетентність є фактором
самовизначення, що характеризує вміння комунікувати, співпрацювати та
робити зміни. Виражає готовність та здатність до самостійного пошуку
розв’язання проблем та творчого зростання, що спираються на систему знань,
вмінь та навичок. У статті зазначені типові елементи дослідницької
діяльності, що є невід’ємною частиною готовності та здатності особистості
до реалізації цієї діяльності; вказані основні етапи діяльності, що необхідні для
успішної реалізації своїх планів та отримання практичного результату;
виділені основні компоненти та характеристики, що притаманні дослідницькій
компетентності особистості. Базуючись на вивченні різних підходів до
визначення поняття «дослідницька компетентність», у статті представлено
систематизоване різноманіття визначень, виділено сутнісні риси та складові
цієї категорії. Зроблено висновок, що дослідницька компетентність – це
сформована система якостей індивіда, що забезпечує вільне володіння
дослідницькими навичками та вміннями; здатність й готовність до
самостійного пошуку розв’язання нових проблем; систематизоване
впровадження набутих дослідницьких знань на практиці; мотивація та
готовність до вдосконалення впровадженої дослідницької діяльності.
Ключові слова: компетентність, дослідницька компетентність,
структура дослідницької компетентності, дослідницька діяльність, пізнавальна
активність, здобувачі освіти, середня школа.
Посилання
Архипова, М.В. (2009). Дослідницька компетентність майбутніх
інженерів-педагогів. Професійне становлення особистості: проблеми і
перспективи: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції
(с. 144-148). 22–24 жовтня, 2009, Хмельницький, Україна.
Байбара, Т.М. (2011). Компетентнісний підхід в початковій ланці освіти:
теоретичні засади. Формування ключових і предметних компетентностей
молодших школярів у навчальному процесі: теоретичні аспекти, 98.
Головань, М.С. (2012). Сутність та зміст поняття «дослідницька
компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у
вищій школі, (7), 55-62.
Головань, М.С., Яценко, В.В. (2012). Сутність та зміст поняття
«дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання
фундаментальних дисциплін у вищій школі, (7), 55-62.
Любчак, Н.М. (2013). Теоретичні аспекти визначення сутності
дослідницької компетентності майбутнього вчителя. Проблеми сучасної
педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, (4), 33-40.
Нечипуренко, П.П. (2017). Інформаційно-комунікаційні технології як
засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у
профільному навчанні хімії (автореф. дис. … кандидата пед. наук) Криворізький
державний педагогічний університет, Кривий Ріг, Україна.
Пометун, О.І. (2004). Теорія та практика послідовної реалізації
компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у
сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи, 15–25.
Сосницька, Н.Л. (2019). Формування науково-дослідницької
компетентності при навчанні фізики на засадах STEM-освіти. Науковий вісник
Льотної академії. (5), 422–428.
Фомін, О.М. (2013). Наукові засади формування дослідницької
компетентності обдарованих учнів в рамках діяльності Малої академії наук.
Освіта та розвиток обдарованої особистості, (2), 49-52.
Фролова, М.Е. (2012). Педагогічне забезпечення процесу формування
дослідницьких компетентностей студентів в системі вищої економічної освіти.
Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології, (3), 206-216.
Шарко, В.Д., Солодовник, А.О. (2010). Організація самостійної
пізнавальної діяльності учнів з фізики з використанням інформаційних
технологій. Інформаційні технології в освіті, (8), 10-16.