ІСТОРИКО – ПЕДАГОГІЧНІ ВИТОКИ НАУКОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ КОЛЕКТИВУ КАФЕДР ДОШКІЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ: ТЕОРІЯ, ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264954Анотація
У статті представлена спроба дослідження особливостей
функціонування колективу кафедр дошкільної освіти, з метою більш глибокого
розуміння природи лідерства та особливості професійних якостей науково-педагогічного складу кафедр. Винайдено, що за осанні десятиріччя науково-дослідницька діяльність кафедр дошкільної освіти істотно змінилася, як
змістовно, так і організаційно. Розглянуто проблему ідентифікації ролі
освітнього менеджера у колективі кафедр дошкільної педагогіки закладів вищої
педагогічної освіти, а також визначено зміст психолого-педагогічних
особливостей, професійних чинників та якостей на прикладі науково-педагогічного складу кафедр дошкільної педагогіки закладів вищої педагогічної
освіти України 1991 – 2010 рр. Наголошено на питанні стратегії розвитку та
функціонування кафедр дошкільної педагогіки закладів вищої педагогічної освіти
та досвіду лідерства освітнього менеджера кафедри. Зазначено, на
необхідності будувати свою дослідницьку діяльність відповідно до
задекларованих у ній принципів. Встановлено та показано зв’язок між
управлінськими здібностями, лідерськими якостями дослідників різних рівнів та
дослідницькими витоками на рівні особистості очільника дошкільної кафедри
та колективу окремих кафедр. Охарактеризовано здобутки науковців у галузі
дошкільної педагогіки на трьох етапах становлення дошкільної освіти: І етап –
зародження наукових досліджень у галузі дошкільної педагогіки; ІІ етап –
подальшого розвитку та офіційного визнання науково-педагогічних здобутків,
що позначився урізноманітненням і поглибленням тематики дослідницьких
проблем; ІІІ етап – розширення напрямів науково-педагогічних досліджень,
змістового збагачення поля наукових пошуків. Підкреслено, що науково-дослідницька діяльність - це процес творчої діяльності, з метою отримання
нових знань, і результат цієї діяльності у вигляді цілісної системи знань,
сформульованих на основі певних знахідок. Обґрунтовано, що у процесі
історичного та науково-педагогічного розвитку кафедра дошкільної освіти
перетворилася на продуктивну силу і важливий соціальний інститут, який
впливає на державне, соціальне і громадське життя. Висвітлено наукові
доробки в рамках окресленого хронологічного періоду.
Ключові слова: кафедра дошкільної педагогіки, дослідницька діяльність,
науковий інтерес, освітній менеджер.
Посилання
Брежнєва, О., Макаренко, Л. (2016). Дошкільна освіта в персоналіях (до
ювілею професора К.Й.Щербакової). Мелітополь: Видавничий будинок
Мелітопольської міської друкарні.
Венгеловська, О. А. (2013). Розвиток дошкільної освіти на Київщині
(друга половина XX – початок XXI століття) (автореф. дис. канд. пед. наук).
Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, Україна.
Жихарєва, В. В., Савєльєва, А. М. (2017). Формування стратегії розвитку
підприємства в умовах невизначеності. Економіка і суспільство. Мукачево:
МДУ. 9, 423-427. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/73.pdf
Кравченко, Л.М. (2006). Неперервна педагогічна підготовка менеджера
освіти: монографія. Полтава: Техсервіс.
Козлов, Д.О. (2015). Управлінська компетентність викладача: теорія і
практика формування : монографія. Суми : ВВП «Мрія».
Ляховська, Л. (2011). Дошкільна освіта: історія і сьогодення: довідник.
Тернопіль: Мандрівець
Шастун, С.В. (2017). Сутність та особливості розвитку стратегії
підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету.
(1), 161-165.