ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ ДИСКУРС РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264952Анотація
У статті доведено, що успішне реформування вищої педагогічної освіти
потребує глибокого вивчення як надбань ЗВО, так і переосмислення їх місця та
ролі відповідно до потреб ринку праці, запитів людини й суспільства. Початок
ХХІ ст. – важливий етап підготовки закладів вищої педагогічної освіти до
якісних змін за європейським вектором розвитку. Зазначено, що історія вищої
педагогічної освіти України, зокрема вищих педагогічних навчальних закладів,
завжди привертала увагу широких кіл науковців. Історіографію проблеми
представлено дисертаціями, монографіями, навчально-методичною
літературою, науковими статтями, у яких розкрито провідні тенденції
розвитку вищої педагогічної освіти України в умовах європейської інтеграції
початку ХХІ ст., нормативно-правове поле діяльності ЗВО в історіографічній
рефлексії, науково-методичне, інформаційне, фінансове забезпечення освітнього
процесу та їх інноваційну діяльність. Заслуговують на увагу монографії
сучасних дослідників, присвячені розвитку вищої педагогічної освіти,
історіографічні розділи дисертацій, у яких розкрито особливості досліджень з
історії вищої педагогічної освіти, праці вітчизняних дослідників щодо аналізу
проблеми періодизації в історико-педагогічних розвідках. Наголошено, що
провідними напрямами наукових розвідок вітчизняного історіографічного
простору початку нового століття стали перебудова освітньої галузі на
засадах компетентнісного підходу, запровадження новітніх інформаційних
технологій, оновлення нормативно-правової бази вищої школи, організаційна,
науково-методична, інформаційна інтеграція ЗВО через створення навчально-наукових комплексів. Підкреслено, що в історіографічному дискурсі початку ХХІ
ст. чільне місце відведено загальним засадам правового регулювання вищої
освіти в Україні, яке здійснювалося законодавчим органом – Верховною Радою
України – та було спрямоване на вдосконалення нормативно-правового
забезпечення вищої школи.
Ключові слова: історіографія, розвиток, вища педагогічна освіта,
періодизація, дослідження, публікація, університетська освіта.
Посилання
Андрущенко, В., Гамерська, І. (2012). Проблема входження української
університетської освіти в європейський освітній простір. Рідна школа. (1/2), 3–8.
Артьомов, І.В., Студеняк, І.П., Головач, Й.Й., Гусь, А.В. (2015). Інновації
у вищій освіті: вітчизняний і зарубіжний досвід: навч. посіб. Ужгород: ПП
«АУТДОР-ШАРК», (23). (Серія «Євроінтеграція: український вимір»).
Березанська, І. М. (2018). Розвиток вищої педагогічної освіти України в
–2014 рр. (на матеріалах вузів І–ІІ рівнів акредитації): історіографія.
(автореф. дис. канд. іст. наук). Переяслав-Хмельницький державний
педагогічний університет ім. Г. Сковороди. Переяслав-Хмельницький, Україна.
Вища освіта України в умовах трансформації суспільства: стан, проблеми,
тенденції розвитку, 2007–2011 рр.: наук.-допом. бібліогр. покажч. (2012).
Пономаренко Л.О.; Стельмах Н.А., Пєєва С.П., Айвазова Л.М., Бублик Н.М.
(упоряд.); Корольов Б.І. (наук. консультант і авт. вступ. ст.); Рогова П.І. (наук.
ред.); Пономаренко Л.О. (бібліогр. ред.). Київ: Нілан-ЛТД, (2).
Король, А. (2016). Вища освіта Украı̈ни: етапи розвитку. Науковий вісник
МНУ імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 1 (52), 93–97.
Костецька, М.В. (2017). Розвиток вищої освіти в Україні та країнах
Європейського союзу (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): порівняльний аналіз
(автореф. дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет ім.
М. П. Драгоманова. Київ, Україна.
Рудчик, О.С. (2021). Реформування вищої освіти України (друга половина
ХХ – початок ХХІ століття) (автореф. дис. канд. пед. наук).
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира
Винниченка. Кропивницький, Україна.
Січкаренко, Г. (2014). Історичний досвід перебудови вищої освіти в
Україні (1985-2005 рр.): монографія. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М.
Тимошенко, М.О. Історіографічний огляд розвитку вищої освіти в Україні
періоду кінця ХХ – початку ХХІ ст. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian
scientific journal, 04 (32). 10 November, 2021. URL: https://issn2391-
blogspot.com/p/48.html