ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ-СПОРТСМЕНІВ

Автор(и)

  • Юлія Родіна
  • Ольга Каковкіна
  • Аліна Зотіна

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264942

Анотація

У статті розглядається система цінніснісних орієнтацій як конструкт,
що утворює смислову основу мотивації поведінки і являється внутрішньою
основою відносин особистості з дійсністю. Проаналізовано наукові джерела з
питання ціннісних орієнтацій, які показують, що історично поняття «ціннісні
орієнтації» особистості розвивалося як термін, що розкриває зв'язок
«індивідуального» і «суспільного» у свідомості людини; як єдність когнітивних і
афективних процесів. У роботі розглядається утворення системи цінностей у
соціальній ситуації розвитку отримання вищої освіти. Проводиться аналіз
дослідження ціннісних орієнтацій за методикою Ш. Шварца, яка базується на
концепції дворівневого існування цінностей та дає можливість окремо
аналізувати індивідуальні цінності на рівні переконань та цінності на рівні
поведінки. Ціннісні орієнтації досліджувались на прикладі студентів-спортсменів, що навчаються у Придніпровській державній академії фізичної
культури і спорту. Результатами дослідження визначено, що частіше всього
серед значущих цінностей зустрічаються «гедонізм», «самостійність»,
«доброта» – у соціальній поведінці опитувані часто демонструють схильність
до чуттєвих задоволень(мотив «гедонізм»). Мотив «самостійність»
проявляється в важливості самостійному прийнятті рішень, творчості,
самоконтролі та самоуправлінні. Також для них важливо проявити
компетенції, згідно соціальним стандартам. Загалом така особистість схильна
самостійно вибирати свої цілі і досягати їх, опираючись на свої здібності. Є
схильність вибирати цілі, які в процесі або в результаті будуть приносити
чуттєві задоволення. Також дослідження свідчить, що частіше всього серед не
важливих цінностей зустрічалися традиції, влада, стимуляція, що говорить про
відсутність сформованості у такому віці прагнення до соціальних верхівок,
адже попри те, що здобувачі освіти професійно визначені, вони не пройшли
етапів професійної самореалізації і не почувають потреби спиратись на
вищезазначені цінності. Перспективами дослідження визначено дослідження
зв'язку вибраних цінностей з рівнем суб'єктивного благополуччя.
Ключові слова: здобувачі освіти, спортсмени, заклади вищої освіти,
ціннісні орієнтації.

Посилання

Аршава, І.Ф. (2012). Психічні стани як форми концентрованого прояву

емоційної стійкості й емоційної вразливості. Медицинская психология. 3, 3-11.

Вакуленко, О.Л. Чинчиков, І. К. (2019). Особливості впливу цінністних

орієнтацій на життєстійкість особистості. Теорія і практика сучасної психології,

-36.

Книш, А.Є. (2015). Поняття готовності до професійної діяльності в

роботах вітчизняних та зарубіжних учених. Теорія і практика управління

соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2, 37-45.

Кокун, О.М. (2012). Психологія професійного становлення сучасного

фахівця: монографія. Київ: ДП «Інформ.-аналіт. Агенство».

Малхазов, О.Р. (2012). Рефлексивність як чинник розвитку емоційної

стійкості особистості. Проблеми сучасної психології. 2, 48-56.

Морщакова, О. (2013). Цінність у психокультурному бутті людини як

особистостію. Аксіопсихологія. 1, 105–114.

Ткалич, М.Г., Дубяга, Я.І. (2021). Задоволеність працею в контексті

професійної самореалізації персоналу: результати емпіричного дослідження.

Проблеми сучасної психології. 2 (21), 97-104.

Craik, K.H. (2007). Personality research methods: An historical perspective.

Journal of personality. 54, 18–51.

Wong, P.T.P., Reker, G.T., Peacock, E. (2006). The resource-congruence

model of coping and the development of the Coping Schema Inventory. New York:

Springer, 223-283.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-17