ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА: КОНТЕКСТИ НАУКОВОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ (АМЕРИКАНСЬКИЙ ДОСВІД)

Автор(и)

  • Катерина Подуфалова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264941

Анотація

У статті наведено результати аналітичного огляду науково-педагогічних
праць американських педагогів, психологів, представників адміністрацій
закладів освіти щодо розуміння змісту поняття «професійна відповідальність
педагога». Відповідальність педагогів в останні десятиліття стала предметом
для обговорень, оскільки безпосередньо стосується здоров’я учнів та студентів,
профілактики булінгу, застосування інноваційних освітніх технологій.
Розуміння того, що результат здобувача освіти залежить не лише від нього
самого, а й загалом від якості освітніх послуг, які йому надаються, стимулює
шкільні та університетські адміністрації, педагогічні колективи до посилення
відповідального ставлення викладачів до своєї професійної діяльності.
Актуалізація питання професійної діяльності педагога розширює традиційні
виміри розуміння поняття відповідальності і спонукає до пошуку стратегій
посилення відповідальної поведінки і введення дієвих санкцій за її порушення.
Традиційне розуміння відповідальності педагога зводилося до виконання
службових обов’язків, зокрема: зобов’язання добре навчати, утримуватись від
патерналізму, особливо в роботі з дорослими студентами; дотримуватись
академічної свободи; бути обізнаним з новинами в тій галузі знань, яку
викладаєш; розвивати і стимулювати до розвитку молодих представників
педагогічної професії. В американській науково-педагогічній думці оформилися
декілька підходів до потрактування поняття «професійна відповідальність
педагога»: як особистісне утворення, що допомагає ідентифікувати себе з
представниками професійної спільноти і відповідно виконувати якісно всі
професійні обов’язки; як інституційна норма для певної групи фахівців; як
результат дотримання норм і правил педагогічної етики; як прагнення
надавати якісні освітні послуги і розвивати педагогічну теорію та практику
відповідно до академічних прав і свобод; як прояв колективної волі педагогічного
складу закладу освіти.
Ключові слова: професійні обов’язки вчителя, педагогічна етика,
академічна свобода, якість освіти, колективна відповідальність, інституційна
норма, академічна доброчесність, місія закладу освіти, здобувачі освітніх
послуг.

Посилання

Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України; В.Г.Кремінь (Ред.).

Київ: Юрінком Інтер, 2008.

Петренко, М. (2022). Феномен відповідальності в сучасній зарубіжній

філософії. Актуальні проблеми філософії та соціології, (32), 80-85. URL:

https://doi.org/10.32837/apfs.v0i32.1030.

Савчин, М. В. (2008). Психологія відповідальної поведінки: монографія.

Івано-Франківськ: Місто НВ.

Свєчаревська, В. (2012). Відповідальність як предмет психологічного

пізнання. Психологія і суспільство, 1. 93-99.

Шевчук, К. (2019). Людина та її відповідальність у сучасному світі.

Людина і культура. Вид-во НаУОА, Острог, 86-102.

Academic Ethics: Shoes for the Cobbler's Children (1989). URL:

http://www.iit.edu/departments/csep/perspective/pers9_1aug89.html.

Bayles Michael D. (1981). Professional Ethics, Belmont, CA: Wadsworth Inc.

Goldman Alan (1980). The Moral Foundations of Professional Ethics. Totowa,

NJ: Rowman and Littlefield.

Haenicke Diether H. (1989). Academic Malpractice: The Need for a Code of

Professional Ethics. Рerspectives on the Professions, Vol. 9, No. 1, August.

Halog Donald (2001). Assessment and Collective Responsibility. First Annual

General Education Assessment Retreat. Delta College, May 18. URL:

http://www.delta.edu/assessmt/WordDocuments/donhalog051801

Huber, Mary Taylor and Morreale, Sherry P. (2002) Disciplinary Styles in the

Scholarship of Teaching and Learning: Exploring Common Ground. Washington,

D.C.: American Association for Higher Education.

Kincaid Shannon, Pecorino Philip (2004). The Profession of Education:

Responsibilities, Ethics and Pedagogic Experimentation. URL:

https://www.qcc.cuny.edu/socialsciences/ppecorino/Profession-Education-text.html

Laufgraben Jody Levine, Tompkins Daniel (2004). Pedagogy That Builds

Community. Sustaining and Improving Learning Communities, Jossey-Bass, A Wiley

Imprint, San Francisco, CA.

Muyskens, James L. (1982). Moral Problems in Nursing: A Philosophical

Investigation. Totowa, NJ: Rowman and Littlefield.

National Education Association (2002). A Commitment to Success: Taking

Collective Responsibility for All Students' Learning. Advocate Online: Thriving on

Academe, April. URL: http://www2.nea.org/he/advo02/advo0402/issues.html

Phillip H. Shelley (2005). Colleges Need to Give Students Intensive Care. The

Chronicle of Higher Education. Section: The Chronicle Review, Volume 51, Issue 18,

Page B16. URL: http://chronicle.com/free/v51/i18/18b01601.html

Risser, David T. (2005). Collective Moral Responsibility. Internet

Encyclopedia of Philosophy URL: http://www.iep.utm.edu/c/collecti.html

Tickle, Les (2002). Opening windows, closing doors: Ethical dilemmas in

educational action research. The ethics of educational research. Oxford, UK:

Blackwell Publishers. 41-57.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-17