АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНОЇ ТРАЄКТОРІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264940Анотація
У статті розкривається актуальність розвитку soft skills майбутніх
спеціалістів у галузі дошкільної освіти. Автори вивчають організаційно-педагогічні умови та ефективні методи й прийоми підготовки майбутніх
вихователів закладів дошкільної освіти, що застосовуються в контексті
розвитку soft skills. Опрацьовано останні дослідження та публікації; визначено
мету, завдання та методи дослідження. Проведено аналіз співвідношення
універсальних компетентностей майбутніх спеціалістів напряму підготовки
Дошкільна освіта та soft skills спеціалістів на підставі проведеного аналізу
державного освітнього стандарту вищої освіти за напрямом підготовки
012 Дошкільна освіта. Описано результати педагогічного експерименту що до
формування soft skills у студентів шляхом застосування методів інтенсивного
навчання.
Подано модель підготовки майбутніх вихователів до розвитку
персональних та професійних навичок через виконання нових завдань та
проектів та використання можливостей альтернативної освіти.
Описано формулювання категорій універсальних компетентностей, у
яких відображено soft skills; сформулювано універсальні компетентності, які
розширюються та доповнюються супутніми навичками. Основну увагу
зосереджено на комунікативних навичках: умінні слухати, переконанні та
аргументації, нетворкінгу, командній роботі, управлінні емоціями, управлінні
стресом, управління власним розвитком.
Визначені базові комунікативні навички, або комунікативну грамотність
(уміння слухати, переконувати та аргументувати, вести переговори,
проводити презентації, публічні виступи, самопрезентацію, націленість на
результат, діловий лист тощо), які сприяють розвитку відносин з вихованцями,
допомагають підтримувати розмову, ефективно поводитися в критичних
ситуаціях під час спілкування з оточуючими.
Описано досвід розвитку soft skills важливу роль у якому відіграє
розроблена система завдань, що сприяє формуванню навичок міжособистісної
взаємодії, розвитку емоційного інтелекту, засвоєнню моделей успішної
діяльності, формуванню творчого і критичного мислення, оволодінню
технологією особистісно-професійного самовдосконалення і саморозвитку,
гармонізації їх особистості.
Ключові слова: soft skills, критичне мислення, комплекс мисленнєвих
операцій, синтез та оцінювання інформації, інтелектуальне мислення,
комунікативні (соціальні) навички.
Посилання
професійних навичок, якими має оволодіти людина до 2020 року.
(2016). URL: https://tvoemisto.tv/news/10_profesiynyh_navychok_yakym_maie_
ovolodity_lyudyna_do_2020_roku_76398.html
Айзікова, Л.В. (2012). Концепція навчання протягом життя в міжнародних
документах і дослідженнях. Наукові праці. Сер.: Педагогіка. 199 (146), 62–64.
URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2012/199-187-10.pdf
Вакуленко, В.М. (2010). Види інновацій в освіті та їх класифікація. Вісник
Національної академії Державної прикордонної служби України. URL:
http://nbuv.gov.ua/jpdf/Vnadps_2010_4_4.pdf
Гордійчук, М., і Демчик, К. (2021). Організаційно-педагогічні умови
формування особистості вихователя закладу дошкільної освіти: комунікативний
аспект. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців
дошкільної та початкової освіти у контексті модернізації змісту освіти:
колективна монографія. Київ : Міленіум, 97–143.
Гоулман, Д. (2018). Емоційний інтелект. Книжка, яка змінює уявлення
про те, що означає бути розумним. Vivat. URL: https://www.management.com.ua/
books/view-books.php?id=2162
Длугунович, Н.А. (2014). Soft skills як необхідна складова підготовки іт-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки, 6,
–242. URL: http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3883/1/
Vchnu_tekh_2014_6_47.pdf
Каньоса, Н.Г. (2018). Використання новітніх технологій у процесі
особистісно-орієнтованої підготовки фахівців дошкільної освіти. Педагогічна
освіта : теорія і практика : збірник наукових праць. 25 (2-2018), 169–175. URL:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2018-25-2.169-175
Каньоса, Н.Г. (2020). Формування гнучких навичок студентів у закладах
вищої освіти. Сучасні технології початкової освіти : реалії та перспективи :
збірник наукових праць. 2, 86–91.
Каньоса, Н.Г. (2020). Ціннісно-смислова регуляція особистості у сфері
професійних досягнень. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник
наукових праць. 28 (1-2020), 254–264. URL: https://doi.org/10.32626/2309-
2020-28-0.254-264
Нагорная, А.Г. (2020). Формирование гибких навыков (soft skills) в
процессе изучения дисциплины «Педагогические технологии межкультурной
коммуникации» в техническом вузе. Международный научно-исследовательский
журнал. 1 (100), 32–39. URL: https://doi.org/10.23670/IRJ.2020.100.10.041
Bright Horizons Family Solutions. (2021, 1 July). Developing Critical Thinking
Skills in Kids. Welcome to Bright Horizons |Bright Horizons. https: / www.
brighthorizons. com/ family – resources/developing-critical-thinking-skills-in-children
Kanosa, N., Chaika, I., Lytvynova,. I., Yakovyshyna,. T., Uspenska,. V. M. &
Kostiuk. D. (2020) Evaluation of the Application of Training in Higher Education
Institutions as a Technology of Active Learning. Systematic Reviews in Pharmacy, 11
(10), 199–202. doi:10.31838/srp.2020.10.33
Kanosa, Nataliia, Chaika, Iana, Lytvynova, Inna, Yakovyshyna, Tetiana,
Uspenska, Valentyna M. (2020) Application of the form of training as a technology of
active learning in higher education institutions. Journal of Critical Reviews, 7 (12),
–1247. doi:10.31838/jcr.07.12.216
Copyright GlobalLogic Inc. (2020, 31 липня). Soft Skills and Hard Skills: Що
більше потрібно? GlobalLogic Ukraine. URL: https://www.globallogic.com/ua/
insights/blogs/soft-hard-skills-what-important/