ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ІНТЕГРУВАННЯ КУРСІВ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ І УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ТА ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ У ВИЩІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Наталія Шалашна
  • Надія Воронова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264936

Анотація

У статті висвітлено актуальну на даний час проблему оновлення змісту
вищої історичної та культурологічної освіти у відповідності з вимогами
глобалізації та євроінтеграції. В якості регламентаційної основи для
висловлених в статті положень взято розпорядження Міністерства освіти і
науки України щодо створення на основі курсів історії України та всесвітньої
історії єдиного інтегрованого курсу в рамках базової шкільної освіти. На основі
цього зроблено висновок про необхідність забезпечити наступність навчального
процесу на рівні вищої освіти в змісті обов’язкового освітнього компоненту
«Історія України і української культури».
Теоретичною основою для статті виступили дослідження вітчизняних
науковців, присвячені проблемам відповідності змісту сучасної історичної
освіти у вищій школі сучасним цивілізаційним та культурним викликам, зокрема
процесам глобалізації та євроінтеграції.
В якості провідного напрямку реформування методики викладання історії
визначено інтегрування національної та всесвітньої історії і культури.
Перспективами такого оновлення є більш широкий контекст висвітлення
історичного процесу та розширення можливостей для формування ключових
історичних компетентностей у здобувачів вищої освіти. Визначено
методологічні засади та основні принципи, у відповідності із якими має
здійснюватись інтегрування змісту національної та всесвітньої історії.
Методологічними засадами визначено антропологізацію та інтегративний
підхід до висвітлення історичного процесу. В якості перспективних
обґрунтовано традиційні для формування змісту історичних дисциплін
принципи хронологічний, тематичний та проблемний. Більш прогресивними
визначено нещодавно запропоновані науковцями принципи мікроісторії,
антропологізації, мультикультурності та багатоперспективності.
Доводиться, що відбір цих принципів для конкретних завдань оновлення того чи
іншого курсу має визначатись інноваційним підходом до викладання історичних
дисциплін у вищій школі. Відзначено також, що найкращі результати може
дати органічне поєднання окреслених принципів в рамках загального
інтегративного підходу.
Ключові слова: вища школа, історія України, українська культура,
всесвітня історія, інтегрований курс.

Посилання

Горохівський, П.І. (2012). Методика викладання історичних дисциплін у

вищій школі. Навчальний посібник. Умань.

Гончарова, Н.О. (2009). Методика викладання історії у вищій школі.

Навчальний посібник. Харків: ФОП Шейніна О.В.

Зякун, А.І. (2019). Викладання національної історії у вищих навчальних

закладах України: Формування нового змісту. Сумська старовина, (54), С. 55-63.

Коротенко, Д.В. (2020). До питання викладання історичних дисциплін в

сучасних закладах вищої освіти України. International scientific and practical

conference «Political science, philosophy, history and sociology: development areas

and trends in Ukraine and EU» (Wloclawek, Republic of Poland, October 30–31).

Wloclawek: Izdevniec-iba «Baltija Publishing», 52-55.

Макогончук, Н.В., & Гевко, О.І. (2022). Викладання історії України у

вищій школі: інноваційні підходи. Актуальні питання теорії та практики в

галузі права, освіти, соціальних та поведінкових наук – 2022: матеріали міжнар.

наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 10 черв. 2022 р.). Чернігів: Академія ДПтС, 35-38

Мисан, В. (2020) Полікультурність у змісті шкільної історії: вимога часу,

чи забаганка науковців? Проблеми дидактики історії, (11), 24-31

Мотенко, Я.В. & Шишкіна, Є.К. (2018). Історична освіта у вищій школі як

консолідуючий чинник українського суспільства. Українознавчий альманах, (23),

–141.

Мотенко, Я.В. & Шишкіна, Є.К. (2018). Історичні дисципліни як складова

вищої освіти в Україні на початку ХХІ ст. Історичні студії суспільного прогресу,

(6), 158–163.

Степанков, В. (2020). Проблеми формування методологічних засад

концепту навчального курсу «Методика викладання історичних дисциплін у

ЗВО» (з власного досвіду викладання). Проблеми дидактики історії, (11), 3-17.

Філінюк, А. (2017) Історичні дисципліни у стандартах вищої освіти в

умовах сучасних державно-політичних і цивілізаційних викликів. Проблеми

дидактики історії, (7), 3-20

Яковенко, Г.Г. (2017). Методика навчання історії: навчально-методичний

посібник. Харків: ХМАДУ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-17