ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСУ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ОСВІТИ В ПОЗААУДИТОРНИЙ ЧАС ЯК ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264935Анотація
У статті зазначено, що професійна підготовка майбутніх викладачів у
закладі вищої освіти України займає особливе місце серед пріоритетних завдань
сучасної освіти, бо вона спрямована на формування особистості педагога, що
залишається головною дійовою особою її оновлення й удосконалення.
Констатовано, що сучасна педагогіка постає перед необхідністю
впроваджувати різноманітні форми й методи роботи зі здобувачами,
спрямовані на формування професійного іміджу майбутнього педагога.
Узагальнюючи наукові погляди представників психолого-педагогічних
досліджень, зазначено, що професійний імідж майбутнього викладача ЗВО – це
цілісний образ фахівця, сформований у свідомості майбутнього викладача, що
вміщує загальні та фахові компетентності, високий рівень професіоналізму,
педагогічної майстерності та сприяє створенню певного враження.
Підкреслено, що ефективність формування професійного іміджу в майбутніх
викладачів буде досягнуто за умови використання ресурсу альтернативної
освіти в позааудиторний час. Виокремлено основні організаційні форми
альтернативної освіти, що сприятимуть формуванню професійного іміджу
викладача ЗВО: освітній туризм, стажування, тренінги, семінари, онлайн-курси, майстер-класи, відеолекторії, користування мережевими бібліотеками,
Інтернет-сервісами та цифровими ресурсами загальнокультурного характеру,
онлайн навчання, дистанційне навчання, курси для підвищення іміджевої
компетентності тощо). Представлено етапи роботи щодо створення
індивідуального освітнього маршруту та навчання за ним: 1 етап. Вибір:
рішення щодо роботи за індивідуальним освітнім маршрутом, вибір форм і
методів навчання; 2 етап. Робота: підбір індивідуальних завдань
(запропонованих викладачами та знайдених самостійно здобувачем), навчання
за індивідуальний освітній маршрут; домашні завдання, коригування завдань,
методів роботи; 3 етап. Контроль: підсумкова діагностика, обговорення
результатів навчання.
Ключові слова: професійний імідж майбутнього викладача, педагогічна
умова, альтернативна освіта, заклад вищої освіти.
Посилання
Жукова, Г.В. (2019). Альтернативна освіта як предмет філософськоосвітнього дискурсу. Освітній дискурс. Гуманітарні науки, 12, 45–55. URL:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/eddcsp_2019_12_6.
Заболотна, О. А. (2013). Теорія і практика альтернативної шкільної освіти
у країнах Європейського Союзу: монографія. Умань : ФОП Жовтий.
Коркішко, А.В. (2018). Педагогічні умови формування професійного
іміджу майбутніх магістрів педагогіки вищої школи (дис. канд. пед. наук). ДВНЗ
«ДДПУ». Слов’янськ, Україна.
Митина, Л.М. (2004). Психология труда и профессионального развития
учителя. URL:https://www.twirpx.com/file/296369/
Павлик, Н. (2017). Теорія і практика організації неформальної освіти
молоді: Навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка.
Про вищу освіту (Закон України) від 01.01.2014 р. (зі змінами від
11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст.384.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ
Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776. URL:
https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedago gichnoyiosviti
Про освіту (Закон України) від 16.07.2019 № 10-р/2019. (зі змінами від
11.2021 р. № 1838-IX). URL: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/
Яблоков, С. (2018). Інтеграція формального, неформального та інформального
навчання в навчанні англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні
технології: науковий журнал. А.А. Сбруєва, М.А. Бойченко, О.Є. Антонова (Ред.).
Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 1 (75), 106–123.