ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ» В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ

Автор(и)

  • Яна Топольник

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264933

Анотація

У статті окреслено особливості вивчення навчальної дисципліни
«Методологія наукових досліджень» в процесі підготовки майбутніх докторів
філософії. Зазначено, що досконале знання методологічних основ проведення
науково-педагогічного дослідження є важливою складовою професійної
компетентності дослідника, необхідним інструментом в його повсякденній
роботі. Наведено визначення понять «дослідження», «наукове дослідження»,
«методологія наукового дослідження». Визначено мету, об’єкт та предмет
вивчення навчальної дисципліни. Наведено програмні (загальні та фахові)
компетентності, що будуть сформовані у здобувачів після успішного
завершення вивчення курсу, та очікувані результати навчання. Зазначено
тематику програми навчальної дисципліни. Серед методів навчання здобувачів
виокремлено: поєднання традиційних та інтерактивних методів навчання з
використанням інноваційних технологій, наочні методи, практичні методи,
відеометод. Звертається увага на те, що після успішного вивчення навчальної
дисципліни здобувач третього рівня вищої освіти зможе застосовувати основні
наукові підходи і методи науково-дослідної діяльності; методи критичного
аналізу й оцінки сучасних наукових досягнень під час розв’язування дослідницьких
і практичних завдань, у тому числі в міждисциплінарних галузях; системно
аналізувати та гнучко застосовувати у практичній педагогічній діяльності
цікаві й перспективні освітні інновації, адаптуючи їх до можливостей і потреб
конкретної аудиторії, а також використовувати широкі можливості
інформаційних технологій Зроблено висновки про те, що вивчення навчальної
дисципліни «Методологія наукових досліджень» сприяє опануванню майбутніми
докторами філософії системи знань про методологічну базу дисертаційних
досліджень, логіку, основні елементи, етапи, методи наукової та науково-педагогічної роботи. Окреслено перспективи подальших досліджень означеної
проблеми.
Ключові слова: методологія, наукове дослідження, майбутній доктор
філософії, навчальна дисципліна, загальні компетентності, фахові
компетентності.

Посилання

Єгорова, О.В. (2009). Педагогічні умови розвитку пізнавальної активності

майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі науково-дослідної роботи

(автореф. дис. … кандидата пед. наук). Харків, Україна.

Микитюк, О.М. (2004). Теорія і практика організації науково-дослідної

роботи у вищих навчальних закладах освіти України в ХІХ ст. (автореф. дис. …

доктора пед. наук). Інститут педагогіки АПН України. Київ, Україна.

Наукове дослідження – Вікіпедія. Вилучено з

https://uk.wikipedia.org/wiki/Наукове дослідження

Панасенко, Е.А. (уклад.) (2021). Методичні вказівки до вивчення

навчальної дисципліни «Методологія наукових досліджень» для здобувачів

третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Слов’янськ: ДВНЗ

«Донбаський державний педагогічний університет».

Султанова, Л.Ю. (2007). Формування готовності студентів психологопедагогічних факультетів до науково-дослідної діяльності (автореф. дис. …

кандидата пед. наук). Київ, Україна.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-17