ЗАРУБІЖНІ НАУКОВЦІ ПРО ПОНЯТТЯ “ЗДРОВ’Я” ТА “ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ”
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196470Ключові слова:
здоров’я, фізичне виховання, гімнастика, здоровий спосіб життя, збереження та зміцнення здоров’я, педагоги-гуманісти, зарубіжні науковці.Анотація
В статті автором розкрито сутність поняття „здоров’я” та „здоровий спосіб життя” в зарубіжній науковій літературі”, розглянуто генезис слова „здоров’я” (“health”) та „формування здорового способу життя”, „сприяння покращенню здоров’я” („health promotion”), подано основні типи концепцій здоров’я, що представлені у вигляді чотирьох моделей здоров’я (клінічна модель, модель рольової презентації, адаптивна модель, інтеграційна модель), наводяться дев’ять компонентів (критеріїв) для створення «ідеального» формулювання поняття здоров’я: мовний критерій, ціннісний критерій, цільовий критерій, теоретичний критерій, критерій гомогенності, критерій надійності, критерій виміру, критерій визначеності, критерій простоти. На сьогодні зустрічається сотні різних визначень цього поняття, число яких з роками тільки збільшується. У всесвітньому науковому просторі не існує єдиного загальновизнаного тлумачення поняття „здоров’я”, яке б конкретно й універсально відображало сутність цього багаторівневого явища.
Аналіз наукових робіт зарубіжних вчених дозволяє нам зробити висновок, що погляди дослідників щодо тлумачення поняття „здоров’я” та „здоровий спосіб життя” в зарубіжній науковій літературі досить суперечливі, простежується тенденція до розуміння здоров’я насамперед, як стану, здібності та суми фізичних, психоемоційних і соціологічних компонентів, а не тільки як медичної, біологічної чи генетичної проблеми.
Здійснюється аналіз їх поглядів на зміст та сутність понять „здоров’я” та „здоровий спосіб життя”, подаються деякі дефініції цих термінів.