ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАГІСТРІВ ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339505Анотація
У статті зосереджено увагу на теоретичних аспектах формування комунікативно-професійної компетентності магістрантів ІТ-спеціальностей у процесі їхньої професійної підготовки. Підкреслюється, що в сучасному світі якісна освіта відіграє ключову роль у підготовці фахівців середньої ланки в галузі інформаційних технологій, оскільки її ефективність значною мірою залежить від рівня їх компетентності, досвіду в конкретних видах діяльності та здатності розвивати свої професійні й комунікативні якості. Розглядаються три основні аспекти професійно-комунікативної компетентності магістрів ІТ-спеціальностей. По-перше, когнітивний аспект, який розглядається як процес оволодіння знаннями про засоби та методи здійснення ефективної комунікації. По-друге, інтерактивний аспект, що охоплює організацію взаємного обміну інформацією. По-третє, перцептивний аспект, який передбачає знання нормативно-технічних особливостей взаємодії між людиною і технікою. Забезпечення ефективної взаємодії людини і техніки у межах усіх трьох зазначених аспектів є одним із основних завдань професійної діяльності майбутніх спеціалістів в галузі ІТ. Комунікативні вміння, що входять до складу комунікативної компетентності фахівця типу «людина-техніка», розглядаються як невід'ємна частина його професійної компетенції. Згідно з принципами компетентнісного підходу до формування змісту освіти, цей аспект повинен бути врахованим у процесі підготовки майбутніх ІТ-фахівців. Автори доходять висновку, що професійно-комунікативна компетентність магістрантів ІТ-спеціальностей являє собою комплексну характеристику випускників галузі знань 12 «Інформаційні технології». Ця характеристика включає динамічне поєднання знань, умінь, навичок, способів мислення, переконань, цінностей та інших особистих якостей, необхідних для ефективного передавання й сприйняття інформації з використанням як вербальних, так і невербальних засобів комунікації. Вона також сприяє успішній реалізації професійних функцій з урахуванням специфіки галузі.
Посилання
Бабій Г. (2012) Аналіз специфіки професійної діяльності та вимог до особистісних та професійних якостей інженерів з програмного забезпечення в контексті формування культури професійного спілкування. Вища освіта України. №1. Тематичний випуск «Інтеграція вищої школи України до європейського простору». С. 162-170.
Булахова Я. В. (2007) Педагогічні умови навчання іноземних мов майбутніх інженерів-програмістів засобами мультимедійних програм : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Луганськ. 20 с.
Вінник М. О. (2016) Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх інженерів-програмістів в умовах освітнього середовища вищого навчального закладу : автореф. дис. … канд. пед. н. : 13.00.04. Херсон. 20 с.
Ізмайлова О. А. (2010) Формування іншомовної комунікативної компетенції як структурного компоненту комунікативної культури студентів мовних ВНЗ. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. № 17. С. 66 –72.
Бойко І.В. (2020). Комунікативна компетентність як структурна складова професійної підготовки магістрів освітніх, педагогічних наук. Proceedings of the 2-nd International Scientific and Practical Conference «Scientific Research in XXI Century». Ottawa, Canada: Methuen Publishing House. С. 33–37.
Завальна І. (2018) Інформатизація освіти як чинник розвитку інформаційного суспільства https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/jun/13265/34.pdf
Вякх І.А. (2013) Педагогічні умови формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій : дис. … канд.. пед. наук : 3.00.04. Вінниця, 200 с.
Гришко Л. В.(2009) Методична система навчання основ програмування майбутніх інженерів-програмістів: автореф. дес. … канд. пед. н.: 13.00.04. Київ. 20 с.
Дубініна О. М. (2015) Теоретичні і методичні засади формування математичної культури майбутніх фахівців з програмної інженерії в процесі професійної підготовки: дис. … д-рат. пед.н. : 13.00.04. Х. 492 с.
Круглик В.С. (2018) Система підготовки майбутніх інженерів-програмістів до професійної діяльності у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед.. наук: 13.00.04. Запоріжжя. 626 с.
.Лавріщева К.М. (2008) Програмна інженерія. Київ, 319 с.
Матвійчук Л.А. (2014) Формування професійних знань майбутніх інженерів-програмістів засобами інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 20 с.
Писаревський І. М., (2010) Александрова С. А. Професійно-комунікативна компетентність (в туризмі): підруч. Харків : ХНАМГ, 230 с.
Приходько А.М. (2016) Формування професійно-комунікативної компетентності іноземних студентів у вищих технічних навчальних закладах : дис. ... канд. пед.. наук: 13.00.04. Харків. 287 с.
Сейдаметова З. С. (2007) Методична система рівневої підготовки майбутніх інженерів-програмістів за спеціальністю «Інформатика»: автореф. дис. … д-ра. пед. н.: 13.00.02. Київ. 38 с.
Симоненко С.В. (2016) Проблеми комунікації ІТ-спеціалістів. Інформаційно-комунікаційні технології навчання : Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція (16-17 березня 2016 року) : збірник матеріалів. Умань. С. 91- 96.
Чірва І. В. (2008) Методика навчання майбутніх інженерів-програмістів англійського діалогічного мовлення з використанням комп‘ютерних програм : автореф. дисерт. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2008. 20 с.
Волкова Н.П., Лебідь О.В. (2020) Формування комунікативної компетентності майбутніх докторів філософії в умовах аспірантури. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Дніпро: ТОВ «Роял Принт». Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2 (20). С. 168–179
Гавриляк Л.С. (2019) Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки сучасного фахівця. Науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки». №3, Квітень. С. 70–73.
Галицька M.M. (2015) Складові комунікативної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Освітологічний дискурс. № 2 (10). с. 39–48.
Корніяка О.М. (2016) Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології. Т.VІ: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Київ. Вип. 16. С. 82–92.
Почтарьов С.О. (2022) Формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Економічний вісник університету : зб. наук. пр. учених та аспірантів [голов. ред. Л. О. Мармуль]. Переяслав (Київ. обл.). Вип. 52. С. 19–22.
Kozubska, S. (2024). Іншомовна комунікативна компетентність майбутніх ІТ-фахівців: сутність та основні характеристики. Академічні візії, (35). вилучено із https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1399