ПАРТНЕРСЬКА ВЗАЄМОДІЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК УМОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНО ДОЦІЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ДОШКІЛЬНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264960Анотація
Формування готовності студента – майбутнього фахівця – до активної
діяльності щодо збереження природного світу в несприятливому екологічному
середовищі, до екологічно доцільної діяльності, здійснюваної в контексті
сталого розвитку природи і суспільства, є одним із визначальних завдань вищої
школи в сучасних умовах глобальної екологічної кризи.
У статті проаналізовано партнерську взаємодію як одну з ефективних
умов готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до виховання екологічно
доцільної поведінки дітей дошкільного віку. Ця умова передбачає здійснення
партнерської взаємодії учасників освітнього процесу на рівні «суб’єкт-суб’єктних» стосунків в означеному сегменті професійної підготовки –
«особистість (студент) – довкілля – особистість (викладач)», реалізація якої
забезпечує збагачення якісних ознак та усталеної позитивної мотивації
майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до професійної діяльності,
спрямованої на виховання екологічно доцільної поведінки дітей-дошкільників
Означена суб’єктна позиція студента – майбутнього професіонала.
Наголошено, що суб’єктна позиція виражає спосіб самореалізації та
саморозвитку особистості та має певні виявлення.
Зазначено, що партнерська роль викладача і студента виявляє себе у
взаємодії під час навчальної (особливо у контексті використання діалогових,
інтерактивних технологій) та позанавчальної діяльності (волонтерської,
просвітницької, науково-дослідної, художньо-естетичної, природоохоронної,
краєзнавчої тощо),
Партнерська взаємодія є найоптимальнішою зважуючи на
універсальність її змісту. Використання (впровадження) партнерської
діяльності одним із важливих шляхів для використання вихованих можливостей
кожного виду діяльності та організації повсякденного життя дітей в цілому. У
повсякденному життєвому досвіді формуються навички діяти певним чином,
діти вправляються у здійсненні вибору вчинків, винаходів, створенні власних
планів, прийняття рішень, сприйняття оточуючого світу.
Ключові слова: партнерська взаємодія, екологічно доцільна поведінка,
майбутні фахівці дошкільної освіти, діти дошкільного віку.
Посилання
Бадер, С.О. (2020) Система формування ціннісно-смислових орієнтацій
майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у фаховій підготовці (дис.
доктора пед. наук). Державний заклад «Луганський національний університет
імені Тараса Шевченка». Старобільськ, Україна.
Бех, І.Д. (2003) Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні
засади. Київ: Либідь. Кн. 2.
Шапаренко, Х.А. (2019) Особистісне самовдосконалення майбутніх
педагогів дошкільної освіти (дис. доктора пед. наук). «Східноукраїнський
національний університет імені В. Даля». Харків, Україна.