ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264944Анотація
Статтю присвячено проблемі формування і розвитку критичного
мислення здобувачів початкової освіти у процесі навчання інтегрованого курсу
«Я досліджую світ». Визначено актуальність дослідження для школярів цієї
вікової категорії та роль учителя початкової школи в становленні критично
мислячої особистості. Узагальнено стан розробленості проблеми формування і
розвитку критичного мислення в науковій літературі та практиці початкової
школи. Доведено, що вітчизняних фундаментальних праць щодо формування
досліджуваного феномена на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» є
недостатнім.
Авторами описано методику реалізації констатувального-діагностичного етапу експериментального дослідження, спрямованого на
визначення вихідного рівня сформованості критичного мислення здобувачів
початкової освіти на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» за
традиційних умов організації освітнього процесу. Для отримання достовірних
результатів діагностики було обрано ціннісну та діяльнісну сфери особистості
та комплекс емпіричних (постановка практичних завдань, педагогічне
спостереження) та соціологічних (експертне оцінювання) методів. Детально
представлено авторську методику визначення рівнів розвитку досліджуваного
феномена. Встановлено, що загальний рівень розвитку критичного мислення
здобувачів початкової освіти на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую
світ» за традиційних умов організації освітнього процесу відповідає середньому
рівню. Підкреслено, що отримані експериментальні дані повністю
підтверджують результати вчених та вчителів, які працюють в контексті
окресленої проблеми зі школярами різних вікових категорій.
Отримані результати є підставою для організації експериментального
навчання, спрямованого на впровадження технологій розвитку критичного
мислення на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ», перевірки їх
ефективності та аналізу результатів.
Ключові слова: критичне мислення здобувачів початкової освіти, стан
сформованості критичного мислення, констатувально-діагностичний етап
експериментального дослідження, методи діагностики критичного мислення,
інтегрований курс «Я досліджую світ».
Посилання
Бєлкіна-Ковальчук, О. (2006). Формування критичного мислення учнів
початкових класів у процесі навчання. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луцьк,
Україна: Волинський держ. ун-т ім. Л. Українки.
Бібік, Н. (2015). Я у світі : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл.
Харків, Україна: Вид-ча група «Основа».
Волощенко, О., Козак, О. & Остапенко, Г. (2019). Я досліджую світ : підруч.
для 2 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х част.). Ч. 2. Київ, Україна: Світич.
Єфименко, А. & Вікторенко, І. (2022). Рівні, критерії та показники
розвитку критичного мислення здобувачів початкової освіти (за результатами
констатувального експерименту). Матеріали Всеукраїнської науково-практичної
конференції «Перспективні напрями сучасної науки та освіти». Слов’янськ:
Донбаський державний педагогічний університет. 9–11.
Морзе, Н. & Баран, О. (2019). Я досліджую світ : підруч. для 2 кл. закладів
середньої освіти. Частина 2. Київ, Україна: УОВЦ «Оріон».
Підлужна, Г. (2018). Розвиток критичного мислення молодших школярів
на уроках рідної мови. Science Review, 1(8), Vol.5, January, 38–41.
Терно, С. (2015). Методика розвитку критичного мислення
старшокласників у процесі навчання історії. (Автореф. дис. д-ра пед. наук).
Київ, Україна: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.
Кроуфорд, А., Саул, В., Метьюз, С. & Макінстер, Д. (2008). Технології
розвитку критичного мислення учнів. О. Пометун (Ред.). Київ, Україна: Вид-во
«Плеяди».
Elder, L. Biographical information. URL: https://www.criticalthinking.org/data
/pages/14/fd4e6f74cc717ed36a9faccc870b8a2e4fe0bd688b279.pdf .